Pedagogy – Bachelor’s degree: Challenges, evasions and withdrawals in the context of the covid-19 pandemic at the State University of Rio Grande do Sul (UERGS)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14365

Keywords:

Teacher training, Pedagogy, COVID-19 pandemic

Abstract

This article is the resulto of data produced bu the research Project carried out at the State University of Rio Grande do Sul, whouse initial objective was to discuss the current challenger of teacher training for basic education in Brazil and the role of UERGS in this process as a State Public University. Due to the pandemic context, the project began to aim to understand the research, data from the Pedagogy Degree Course at UERGS in São Luiz Gonzaga/RS were analyzed. To achieve the purposes intended here, the research focused on collecting quantitative data, led by the academic records department planning superintendence and UERGS secretariat in São Luiz Gonzaga. During the studies and research, conversation circles and google forms were also used. As research results, several (“new”) issues emerge. Among them are: the quality of teaching resulting from tle lack of planning activities in “digital media”, the dissatisfaction of academics who cannot keep up with remote teaching; the limited (or non-existent) access of academics to the necessary technologies, mainly internet access.

References

BRASIL. Ministério da Saúde. Gabinete do Ministro. Portaria n. 188, de 03 de fevereiro de 2020. Declara Emergência em Saúde Pública de Importância Nacional (ESPIN) em decorrência da Infecção Humana pelo Novo Coronavírus (2019-nCoV). Diário Oficial da União, ed. 24-A, seção 1, Brasília, DF, p. 1, 04 fev. 2020a. Disponível em: http:// www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-188-de-3-de-fevereiro-de-2020-241408388. Acesso em: 08 maio. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria n. 329, de 11 de março de 2020. Institui o Comitê Operativo de Emergência do Ministério da Educação - COE/MEC, no âmbito do Ministério da Educação. Diário Oficial da União, ed. 49, seção 1, Brasília, DF, p. 165, 12 mar. 2020. Disponível em: http:// www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-329-de-11-de-marco-de-2020-247539570. Acesso em: 05 maio. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Gabinete do Ministro. Portaria n. 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição de aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus - COVID-19. Diário Oficial da União, ed. 53, seção 1, Brasília, DF, p. 39, 18 mar. 2020c. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em: 06 maio. 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação/Secretaria Executiva. Súmula do Parecer CNE/ CP n. 5/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Diário Oficial da União, ed. 83, seção 1, Brasília, DF, p. 63, 04 maio 2020e. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/dou/-/sumula-do-parecer-cne/cp-n-5/2020-254924735. Acesso em: 08 maio. 2022.

BUENO, Rafael Winícius da Silva; BORGES, Thelma Duarte Brandolt; LIMA, Valderez Marina do Rosario. ISOLAMENTO SOCIAL: Percepções Discentes Sobre o Deslocamento das Interações Acadêmicas Para Meios Digitais. Contexto & Educação, Ijuí, v. 36, n.115, p. 177-190, 2021.

GATTI, B. A. Licenciaturas: crise sem mudança? In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO (ENDIPE), 15, 2010, Belo Horizonte. Anais. Belo Horizonte: Autêntica, 2010, p. 485-508.

GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.

MOURA, Adriana Ferro; LIMA, Maria Glória. A REINVENÇÃO DA RODA: RODA DE CONVERSA: UM INSTRUMENTO METODOLOGICO POSSÍVEL. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v23, n 1 p 98-106, jan-jun 2014.

PIMENTA, Selma Garrido (Org). Saberes pedagógicos e atividades docentes. 7ª ed. São Paulo: Cortez, 2009.

RIO GRANDE DO SUL. Lei nº 11.646 de 10 de julho de 2001. Autoriza o Poder Executivo a criar a Universidade Estadual do Rio Grande do Sul. Diário Oficial do Estado do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS, 11 jul. 2001.

RIO GRANDE DO SUL. Decreto nº 43.240 de 15 de julho de 2004. Estatuto da Universidade Estadual do Rio Grande do Sul - UERGS. Porto Alegre, 2004. Disponível em: www.uergs.edu.br. Acesso em: 29 jul 2021.

RODRIGUES, Rogério. A ESTRUTURA E O FUNCIONAMENTO DO ENSINO E A FORMAÇÃO ESCOLAR. Contexto & Educação, Ijuí, v. 36, n.113, p. 11-25, 2021.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O TRABALHO DOCENTE: Elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 9ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO RIO GRANDE DO SUL- UERGS, Projeto Político Pedagógico Institucional. Disponível em: https://www.uergs.edu.br. Acesso em: 29 jul. 2021.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DO RIO GRANDE DO SUL - UERGS. Projeto Político Pedagógico do Curso de Pedagogia-Licenciatura. Porto Alegre: UERGS, 2021. Disponível em: https://www.uergs.edu.br/upload/arquivos/202201/19150530-ppc-pedagogia-2021-final-formatado-biblioteca.pdf. Acessado em 01 de set. 2022.

Published

2024-10-29

How to Cite

Bocacio, C. B., Severo, R. C. B. S., & Mousquer, A. G. (2024). Pedagogy – Bachelor’s degree: Challenges, evasions and withdrawals in the context of the covid-19 pandemic at the State University of Rio Grande do Sul (UERGS). Context and Education Journal, 39(121), e14365. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14365

Issue

Section

Educação, ambiente e saúde