Documenting in childhood education: a look at a training course with teachers at the daycare center

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14412

Keywords:

pedagogical documentation, teacher training, child education

Abstract

This text thematizes the documenting act in Early Childhood Education. The research, developed from a qualitative perspective, was carried out within the master’s degree in education state of Santa Catarina. It had as subjects a principal and four teachers who work in Early Childhood Education in the same region, and who participated in a training experience carried out from an extension course woven by the analysis of documenting act. Participant observation, written, photographic, audiovisual records, and above all, being together with the teachers were the research instruments. In the narratives and pedagogical documentation constructed by the teachers, the conception of the child as a subject of rights, creative, potent, active in the historical construction process is identified. This conception made it possible to think of another teaching form in day care centers, which understands children and their childhoods not from a self-centered angle of analysis, but based on children's logic, which has in playing its privileged way of being and knowing the world. In the training course with the teachers, it was observed that sharing the built documentation constituted a (trans)training experience, enhancing other ways and rationales to think about a training path with teachers.

 

References

ANDRÉ, Marli. O que é um estudo de caso qualitativo em educação? Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 22, n. 40, p. 95-103, jul./dez. 2013. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S0104-70432013000200009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 18 jan. 2021.

BENJAMIN, Walter. Reflexões: a criança, o brinquedo, a educação. 3. ed. São Paulo, SP: Summus, 1984.

BONETI, Lindomar Wessler; LANGNER, Ana Lúcia; ASINELLI-LUZ, Araci. O ensinar fazer ou o ensinar pensar a construção da autonomia: um diálogo entre Paulo Freire e Edgar Morin. Contexto & Educação, v. 37, n. 118, maio/ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.118.12153

BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Presidência da República, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 7 jan. 2021.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 7 jan. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Brasília, DF: MEC/SEB, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf. Acesso em: 7 jan. 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Parâmetros Básicos de Infra-estrutura para Instituições de Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/Educinf/eduinfparinfestencarte.pdf. Acesso em: 7 jan. 2021.

CAMPOS, Maria Malta. Esta creche respeita a criança. In: CAMPOS, Maria Malta; ROSEMBERG, Fúlvia. Critérios para um atendimento em creches que respeite os direitos fundamentais das crianças. 2. ed. Brasília: MEC/SEB, 2009. p. 11-27. Disponível em: http://www.uac.ufscar.br/domumentos-1/CRITERIOS.pdf. Acesso em: 13 jan. 2021.

CASTRO, Joelma Fátima de; SANTOS, Edilson de Araújo dos; ARRAIS, Luciana Figueiredo Lacanallo. Percepção matemática na educação infantil: contribuições para a prática educativa. Contexto & Educação, v. 38, n. 120, 2023. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12461

EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. Documentação pedagógica: uma prática para a negociação e a democracia. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George (org.). As cem linguagens da criança: a experiência em Reggio Emília em transformação. Tradução Marcelo de Abreu Almeida. Revisão técnica Maria Carmen Silveira Barbosa. Porto Alegre: Penso, 2016. p. 229-234. V. 2.

FRIEDMANN, Adriana. História do percurso da sociologia e da antropologia na área da infância. São Paulo: Revista Vera Cruz, 2011.

LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, Campinas, n. 19, jan./fev./mar./abr. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 fev. 2021.

LISBOA, Ana Carla Luz. O processo de documentação pedagógica em uma experiência formativa na Educação Infantil: um olhar para a dimensão estética. 2019. 131 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, 2019. Disponível em: https://repositorio.animaeducacao.com.br/bitstream/ANIMA/15252/1/147_Anna%20Carla%20Luz%20Lisboa.pdf. Acesso em: 10 abr. 2021.

MALAGUZZI, Loris. Entrevista concedida a Lella Gandini. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George. As cem linguagens da criança. A experiência de Reggio Emilia em transformação. Porto Alegre: Penso, 2016. p. 45-85. V. 2.

MALLMANN, Elisete. Materiais potencializadores e os bebês-potência: possibilidades de experiências sensoriais e sensíveis no contexto de um berçário. 2015. 161 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/117756/000968337.pdf?sequence=1. Acesso em: 18 mar. 2021.

MENDES, Márcia Regina. Documentar na Educação Infantil: um olhar sobre um percurso formativo com professoras na creche. 2022. 168 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, 2022.

PANDINI-SIMIANO, Luciane. Colecionando pequenos encantamentos... A documentação pedagógica como uma narrativa peculiar para e com crianças bem pequenas. 2015. 134 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Faculdade de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Porto Alegre, 2015. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/117784/000968704.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 15 jan. 2021.

PANDINI-SIMIANO, Luciane. A documentação pedagógica como narrativa peculiar na creche. Pro-Posições [on-line], v. 29, n. 3, p. 164-186, 2018. ISSN 19806248. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1980-6248-2017-0002

RINALDI, Carla. Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e aprender. Tradução Vânia Cury. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2012.

RINALDI, Carla. O currículo emergente e o construtivismo social. In: EDWARDS, Carolyn; GANDINI, Lella; FORMAN, George (org.). Diálogos com Reggio Emília: escutar, investigar e aprender. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2017. p. 107-109.

SANTOS, Zemilda do Carmo Weber do Nascimento dos. Criança e a experiência afetiva com a natureza. 1. ed. Curitiba: Appris, 2018.

SILVA, Simone Antunes Veronêz da. A relação da criança com a natureza no espaço da creche: um olhar sobre as documentações pedagógicas. 2021. 167 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade do Sul de Santa Catarina, Tubarão, 2021.

Published

2024-03-08

How to Cite

Mendes, M. R., Pandini-Simiano, L., & Luciano Daudt. (2024). Documenting in childhood education: a look at a training course with teachers at the daycare center. Context and Education Journal, 39(121), e14412. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14412

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes