Marks of school mathematics: The experience narrated by pedagogy students in a formative context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14438

Keywords:

Initial Teacher Training, Written Narrative, Mathematics Education

Abstract

We conducted an exploratory research study with a group of approximately 66 Pedagogy students on their experiences with Mathematics in Basic Education. The data pertains to a task titled "Me and Mathematics," developed as part of the mandatory course "Mathematics: Content and Teaching," offered in the 6th semester during the second academic semester of 2022. Our objective was to identify memories of future teachers shared during their educational process and how these memories influence their perception of the discipline. Narrative served as the central method for data production and educational practice. There is consensus that the discipline acts as a "filter" for individuals, as it can reinforce negative attitudes and distances that contribute to the formation of certain myths.

References

ALMEIDA, Cíntia Raquel Ferreira Mercado de; CIRÍACO, Klinger Teodoro. A produção do conhecimento de grupos de pesquisas brasileiros acerca de atitudes em relação à Matemática. Educação Matemática Debate, v. 2, n. 5, p. 144-170, 2018. Disponível em: https://www.periodicos.unimontes.br/index.php/emd/article/view/66/71. Acesso em 26, jan. 2023.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 3ª Ed. 1987.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

BRAGA, Jane Maria; CARNEIRO, Reginaldo Fernando. O que dizem as narrativas de estudantes de pedagogia sobre sua formação matemática? Revista Brasileira de Pesquisa (Auto) biográfica, v. 4, n. 10, p. 230-249, 2019. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/5727/pdf. Acesso em: 12, fev. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática/ Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, DF: MEC/SEF, 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro03.pdf. Acesso em: 27, jan. 2023.

BRITO, Márcia Regina Ferreira de. Psicologia da Educação Matemática: um ponto de vista. Educar em Revista, n. número especial, p. 29-45, 2011. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S0104-40602011000400003&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 27, jan. 2023.

BRITO, Márcia Regina Ferreira de. Um estudo sobre as atitudes em relação à Matemática em estudantes de 1º e 2º graus. 1996. 383 f. Tese (Livre Docência). Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, UNICAMP. Campinas: SP, 1996.

CARNEIRO, Reginaldo Fernando; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. Apresentação da Seção Temática – Matemática nos Anos Iniciais. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 4, p. 977-984, out./dez. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/FJD6v8wc99yZ8XkZJhMVnTG/?lang=pt. Acesso em: 10, jan. 2023.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação de professores e globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.

CIRÍACO, Klinger Teodoro; PIROLA, Nelson Antonio. "A matemática, ela assusta um pouco": crença de autoeficácia e mudança de atitudes de estudantes de Pedagogia a partir da pesquisa na formação inicial. Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 13, n. 1, p. 147-162, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2018v13n1p147. Acesso em: 12, jan. 2023.

CREMONEZE, Marcielli de Lemos; CIRÍACO, Klinger Teodoro. Professoras que ensinam Matemática e um denominador comum: grupo colaborativo. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 35, n. 112, p. 412–431, 2020. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/9662. Acesso em: 7, maio. 2023.

CUNHA, Deise Rôos. A Matemática na formação de professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental: relações entre a formação inicial e a prática pedagógica. 2010. 107f. Tese (Doutorado em Educação em Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Porto Alegre-RS. 2010. Disponível em: http://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3394/1/427170.pdf. Acesso em: 27, jan. 2023.

CUNHA, Deise Rôos; COSTA, Sayonara Salvador Cabral da. O Curso de Pedagogia e a Formação Matemática para a Docência nas Séries Iniciais do Ensino Fundamental. In: XII Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática - Educação Matemática: Possibilidades de interlocução. Anais... EBRAPEM, São Paulo, 2008. Disponível em: http://www2.rc.unesp.br/eventos/matematica/ebrapem2008/upload/297-1-Agt1_cunha_ta.pdf. Acesso em: 26, jan. 2023.

CURI, Edda. A Matemática e os professores dos anos iniciais: uma análise dos conhecimentos para ensinar matemática e das crenças e atitudes que interferem na constituição desses conhecimentos. Musa Editora, 2005.

DOBARRO, Viviane Rezi; BRITO, Márcia Regina Ferreira de. Atitude e crença de autoeficácia: relações com o desempenho em Matemática. Educação Matemática Pesquisa, v. 12, n. 2, p. 199-220, 2010. Disponível em: http://funes.uniandes.edu.co/24424/. Acesso em: 15 jan. 2023.

FREITAS, Maria Teresa Menezes; FIORENTINI, Dario. As possibilidades formativas e investigativas da narrativa em Educação Matemática. Revista Horizontes, v. 25, n. 1, p. 63-71, 2007. Disponível em: https://lyceumonline.usf.edu.br/webp/portalUSF/itatiba/mestrado/educacao/uploadAddress/edicao_completa%5B11019%5D.pdf#page=63. Acesso em: 2, fev. 2023.

JOSSO, Marie-Christine. A transformação de si a partir da narração de histórias de vida. Educação. Porto Alegre/RS, ano XXX, n. 3, p. 63. 2007. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/gepiem/files/2008/09/a_tranfor2.pdf. Acesso em: 9, fev. 2023.

JOSSO, Marie-Christine. Da formação do sujeito... Ao sujeito da formação. In: NÓVOA, A.; FINGER, M. (Orgs.). O método (auto)biográfico e a formação. Natal: EDUFRN, 2010. p.59-79.

MARTINHO, Maria Helena; PONTE, João Pedro da. Comunicação na sala de aula de Matemática: Práticas e reflexão de uma professora de Matemática. 2005. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/9847/1/Martinho-Ponte_05%20SIEM_.pdf. Acesso em: 27, jan. 2023.

MEGID, Maria Auxiliadora; FIORENTINI, Dario. Formação docente a partir de narrativas de aprendizagens. Interacções. N. 18, p.178-203. 2011. Disponível em: https://core.ac.uk/reader/70619600. Acesso em: 12, jan. 2023.

MENGALI, Brenda Leme da Silva. A Resolução de Problemas Criando Espaço para Produção de Saberes nas Aulas de Matemática dos Anos Iniciais. In: CARNEIRO, Reginaldo Fernando; SOUZA, Antônio Carlos de; BERTINI, Luciane de Fátima. (Orgs). A Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: práticas de sala de aula e de formação de professores. Brasília – DF: SBEM. 2018. p.15-32. Disponível em: http://www.sbembrasil.org.br/files/ebook_matematica_iniciais.pdf. Acesso em: 27, jan. 2023.

NACARATO, Adair Mendes. As narrativas de vida como fonte para a pesquisa autobiográfica em Educação Matemática. Perspectivas da Educação Matemática, v. 8, n. 18, 2015. Disponível em: https://desafioonline.ufms.br/index.php/pedmat/article/view/1440/965. Acesso em: 15 fev. 2023.

NACARATO, Adair Mendes; MENGALI, Brenda Leme da Silva; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion. A Matemática nos anos iniciais do Ensino Fundamental: tecendo fios do ensinar e do aprender. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

NACARATO, Adair Mendes; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion; LOPES, Celi Espasandin Percursos narrativos em Educação Matemática. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, Salvador, v. 4, n. 10, p. 21-47, jan./abr. 2019. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/rbpab/article/view/6136/3914. Acesso em: 11 fev. 2022.

NACARATO, Adair Mendes; PASSOS, Cármen Lúcia Brancaglion; SILVA, Heloisa da. Narrativas na pesquisa em Educação Matemática: caleidoscópio teórico e metodológico. Bolema: Boletim de Educação Matemática, v. 28, p. 701-716, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bolema/a/GLsVPRSxztTHH3yngYdg6nc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 10, fev. 2023.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza; SOUZA, Vera Lúcia Trevisan de. Aprendizagem do adulto professor. Edições Loyola, 2006.

POMMER, W. M. O potencial das narrativas para favorecer a evolução de estratégias diante de um desafio matemático proposto a licenciandos em Ciências. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 32, n. 103, p. 275–302, 2017. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/6635. Acesso em: 7, maio. 2023.

PPC, Universidade Federal de São Carlos. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Pedagogia. Centro de Educação e Ciências Humanas. Curso de Licenciatura em Pedagogia. São Carlos (SP). 2018. Disponível em: https://www.pedagogia.ufscar.br/arquivos/projeto-pedagogico-do-curso-2018.pdf. Acesso em: 12, jan. 2023.

SANTANA, Roseli Regina Fernandes. Um estudo sobre as relações entre o desenvolvimento do pensamento algébrico, as crenças de autoeficácia, as atitudes e o conhecimento especializado de professores pre-service e in-service. 2019. 321f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/183663/santana_rrf_me_bauru.pdf? sequence=3&isAllowed=y. Acesso em: 27, jan. 2023.

SOUSA, Maria Goreti da Silva; CABRAL, Carmen Lúcia de Oliveira. A narrativa como opção metodológica de pesquisa e formação de professores. Horizontes, v. 33, n. 2, 2015. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/149. Acesso em: 11, fev. 2023.

SOUZA, Elizeu Clementino de. O conhecimento de si: narrativas do itinerário escolar e formação de professores. 2004. 442f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal da Bahia, 2004. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/bitstream/ri/10267/1/Tese_Elizeu%20Souza.pdf. Acesso em: 16, fev. 2023.

SOUZA, Elizeu Clementino de. Pesquisa narrativa e escrita (auto)biográfica: interfaces metodológicas e formativas. In: SOUZA, Elizeu Clementino de; ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. (Orgs.). Tempos, narrativas e ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2006. p.135-147.

SOUZA, Maria Celeste Reis Fernandes de; FONSECA, Maria da Conceição Ferreira Reis. Conceito de gênero e Educação Matemática. Bolema-Boletim de Educação Matemática, v. 22, n. 32, p. 29-45, 2009. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/2071. Acesso em: 10, fev. 2022.

VALE, Isabel. Materiais manipuláveis. Viana do Castelo: ESEVC-LEM, 2002. Disponível em: https://www.academia.edu/6307061/Materiais_Manipul%C3%A1veis. Acesso em: 13, fev. 2023.

Published

2024-08-15

How to Cite

Ciríaco, K. T., Silva, D. A., & Santino, F. S. (2024). Marks of school mathematics: The experience narrated by pedagogy students in a formative context. Context and Education Journal, 39(121), e14438. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14438

Issue

Section

Geral