Education as an exercise of freedom: The governing and formative role of the school director

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14617

Keywords:

Power, Subject, Object, School director

Abstract

This article aims to understand the role of the educational director as the governor who conducts his/her own action and the action of others. Based on Benincá (2010) and Foucault (2004; 2014), it explores the concepts of power, director, governor. It also reflects on the classical text and its ability to provoke the apprehension of new meanings and connections, resulting from the rereading and the context in which it is read. The article has three parts. First, it focuses on the concept of power in Foucault, recognizing its exercise as a relationship, which determines the action of one over the other. Afterwards, it deals with the relations and the pedagogical-subjects that inhabit school, addressing the meanings attributed by Foucault to the concept of subject. Still, with Benincá, the essay discerns subject and object: the first one, as someone capable of establishing a power relationship with himself/herself and with others; the second one, in contrast, as someone passive and indifferent. Finally, the article intertwines the researched concepts to reflect on the school director and his/her conduction, considering the ethical sense that it can assume. With such interpretative procedure, ultimately, the contribution that the classical text brings to the contemporary school director is analyzed, taking into consideration his/her mission to foster pedagogical-subjects, capable of freely self-determination.

References

ARENDT, Hannah. A promessa da política. Rio de Janeiro: DIFEL, 2008.

BENINCÁ, Elli. Indicativos para a elaboração de uma proposta pedagógica. In: BENINCÁ, Elli; MÜHL, Eldon Henrique (Org.). Educação: práxis e ressignificação pedagógica. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2010a. p. 54-76.

BENINCÁ, Elli. O diálogo como princípio pedagógico. In: BENINCÁ, Elli; MÜHL, Eldon Henrique (Org.). Educação: práxis e ressignificação pedagógica. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo, 2010b. p. 180-190.

BRUM, Argemiro Jacob (Org.). Trajetória de uma vida. Mário Osório Marques. Ijui: Unijui, 2003.

CALVINO, Italo. Por que ler os clássicos. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.

DALBOSCO, C. A.; ARAUJO; Daniela, De David. A simplicidade formativa do mestre professor: um tributo à memória de Elli Benincá. In: MUHL, Eldon; MARCON, Telmo (Org.). Formação de educadores-pesquisadores: contribuições de Elli Benincá. Passo Fundo: EDIUPF, 2022. p. 121-154.

DALBOSCO, Claudio A. Itinerários da ideia clássica de formação. In: DALBOSCO, Claudio A; MARASCHIN, Renata; DEVECHI, Cátia Picollo V. (Orgs.). Educação Formadora. Passo Fundo: UPF Editora; Brasília: Editora da UNB, 2023, p. 31-58.

DAL MORO, Solange; RODIGHERO, Ivanir Antonio (Org.). Itepa Faculdades: 40 anos refletindo sobre evangELLIzação. Passo Fundo: EDIUPF, 2022.

FOUCAULT, Michel. Ditos & Escritos, Volume V: Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.

FOUCAULT, Michel. A Hermenêutica do Sujeito. 3ª ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.

FOUCAULT, Michel. Ditos & Escritos, Volume IV: Estratégia, Poder-Saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2012.

FOUCAULT, Michel. Ditos & Escritos, Volume IX: Genealogia da ética, subjetividade e Sexualidade. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014.

FREIRE, Paulo. Educação como prática de liberdade. 48 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020.

FLICKINGER, Hans-Georg. A caminho de uma pedagogia hermenêutica. Campinas: Autores Associados, 2010.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Fenomenologia do Espírito. Petrópolis: Vozes, 2003.

LUFT, Hedi Maria; SCHMITT, Diovanela Liara. Educação Popular. Escola, sala de aula e planejamento participativo. In: Educação & Contexto, Ijuí, ano 32, n. 101, p. 29-51, 2017.

LUFT, Hedi Maria; Mota, Daniela da Silva; Silva, Camila Souza da. Paulo Freire e o diálogo: Interfaces entre a saúde pública e a educação escolar. In: Educação & Contexto, ano 37, n, 117, p. 9-23, 2022.

MÜHL, Eldon; MARCON, Telmo. (Org.). Formação de educadores-pesquisadores: contribuições de Elli Benincá. Passo Fundo: EDIUPF, 2022.

Published

2024-10-29

How to Cite

Dalbosco, C. A., Araújo, D. de D., & Garcia, G. (2024). Education as an exercise of freedom: The governing and formative role of the school director. Context and Education Journal, 39(121), e14617. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14617

Issue

Section

Educação, Currículo e Trabalho