Narrative imagination and aesthetic formation: Teacher formation and performance in higher education
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.14670Keywords:
narrative imagination, aesthetic training, teacher, university educationAbstract
This work aims to present some foundations that point to the possibility of crossing the concepts of narrative imagination and aesthetic training as an implement of teaching training and performance in Higher Education, in search of an integral and more humane training. This article seeks to satisfactorily answer the following question: is it possible to approximate the concepts of narrative imagination and aesthetic training as an implement of teaching training and performance in Higher Education? It is, therefore, a basic research, with a qualitative approach, based on a bibliographic procedure, with hermeneutic-analytical and reflective analysis of the theoretical concepts presented, in order to combine new understandings about the discussions presented. With the completion of the research, it is possible to conceive that thinking about teacher training in Higher Education, in order to approach and internalize in practice the concepts of sensitive, aesthetic and narrative imagination training, can contribute to the exercise of student training. more effectively, in order to make this education more inclusive, of belonging and acceptance of the other.
References
ALBUQUERQUE, Andréa Souza de; GONÇALVES, Tadeu Oliver; ROCHA, Jaqueline Castro Baía. Formação e contextos de atuação de professores na Educação de Jovens e Adultos: os desafios da docência. Revista Contexto & Educação, v. 35, n. 112, p. 134-154, 2020. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.112.134-154
ALVES, Ana Paula da Costa; BRANCHER, Vantoir Roberto. Um olhar sobre a docência do professor não licenciado à Educação Profissional e Tecnológica: uma pesquisa bibliográfica. Revista Contexto & Educação, v. 35, n. 112, p. 82-101, 2020. DOI: https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.112.82-101
BENINCÁ, Elli. A formação continuada. In: BENINCÁ, Elli; CAIMI, Fávia (org.). Formação de professores: o diálogo entre teoria e prática. 2. ed. Passo Fundo: Editora da UPF, 2002, p. 99-109.
COPATTI, Carina; MOREIRA, D. O. Formação estética para a construção do sensível na docência universitária. In: FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; ODY, Leandro Carlos (org.). Docência universitária. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2015. p. 121-148.
CASAGRANDE, Cledes Antonio. Educação, intersubjetividade e aprendizagens em Habermas. Ijuí: Editora Unijuí, 2009.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Chistian. A fábrica do sujeito neoliberal. In: DARDOT, P.; LAVAL, C. A nova razão do mundo: ensaios sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016. p. 321-376.
FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina. Criatividade não é improvisação: crítica a uma concepção equivocada de docência universitária. In: FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; ODY, Leandro Carlos (org.). Docência universitária. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2015. p. 17-36.
FÁVERO Altair Alberto. Ética e estética: a relação quase esquecida. Revista Pragmateia Filosófica, ano 1, n. 1, out. 2007. ISSN: 1982-1425. Disponível em: https://www.nuep.org.br/site/images/pdf/rev-pragmateia-v1-n1-out-2007-etica-e-estetica.pdf. Acesso em: 21 out. 2021.
FÁVERO, Altair Alberto; AGOSTINI, Camila Chiodi; RIGONI, Larissa Morés. Mal-estar docente e políticas de formação pedagógica. Revista Pedagógica, v. 23, p. 1-27, 2021.
FÁVERO, Altair Alberto; AGOSTINI, Camila Chiodi; UANGNA, Elia Maria Leandro; RIGONI, Larissa Morés. Educação das emoções e formação humana: a imaginação narrativa na perspectiva de Nussbaum. In: FÁVERO, Altair Alberto; TONIETO, Carina; CONSALTÉR, Evandro; CENTENARO, Júnior Bufon (org.). Leituras sobre Martha Nussbaum e a educação. Curitiba: CRV, 2021. p. 173-188.
FÁVERO, Altair Alberto; AGOSTINI, Camila Chiodi; UANGNA, Elia Maria Leandro. A imaginação narrativa na perspectiva de Martha Nussbaum: educação das emoções e formação humana. Revista de Ciências Humanas, Frederico Westphalen, RS, v. 21, n. 1, p. 3-18, jan./abr. 2020. Disponível em: http://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/view/3793/pdf. Acesso em: 21 out. 2021.
FÁVERO, Altair Alberto; CASTELLI, Maria Dinorá Baccin; MARQUES, Marta. Autoavaliação e o desenvolvimento profissional do docente universitário. In: Altair Alberto Fávero; Carina Tonieto; Leandro Carlos Ody. (Org.). Docência Universitária: pressupostos teóricos e perspectivas didáticas. 1ed.Campinas/SP: Mercado de Letras, 2015, p. 171-186.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREITAS, Bruno. Educação humanizada: o saber e o fazer de cada um compartilhado por todos na arte de educar. Revista Ciências Humanas, Frederico Westphalen, RS, maio/ago. 2018, p. 68-91. Disponível em: https://revistas.fw.uri.br/index.php/revistadech/article/view/3144. Acesso em: 14 mar. 2023.
HERMANN, Nádia. Ética: a aprendizagem da arte de viver. Educação e Sociedade. Campinas: Cedes; Unicamp, v. 29, n. 102, p. 15-32, jan./abr. 2008.
HERMANN, Nádia. Ética e estética: a relação quase esquecida. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2005.
IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e incerteza. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Tradução Mariana Echalar. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2019.
LIBÂNEO, José Carlos. Formação de professores e didática para desenvolvimento humano. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 629-650, abr./jun. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/GB5XHxPcm79MNV5vvLqcwfm/abstract/?lang=pt. Acesso em: 13 mar. 2023.
LOPONTE, Luciana Gruppelli. Tudo isso que chamamos de formação estética: ressonâncias para a docência. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 69, abr./jun. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-24782017226922
MÜHL, Eldon. Henrique. A crise da modernidade inacabada e os desafios da educação contemporânea. In: DALBOSCO, Cláudio Almir; CASAGRANDE, Edilson A.; MÜHL, Eldon Henrique (org.). Filosofia e pedagogia: aspectos históricos e temáticos. Campinas, SP: Autores Associados, 2008. p. 109-140.
NUSSBAUM, Martha. Sem fins lucrativos: por que a democracia precisa das humanidades. Tradução Fernando Santos. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2015.
NUSSBAUM, Martha. Crear capacidades: propuesta para el desarrollo humano. Barcelona: Paidós, 2012.
NUSSBAUM, Martha. Educação e justiça social. Tradução Graça Lami. Ramada: Pedago, 2014.
NUSSBAUM, M. El cultivo de la humanidade: una defensa clásica de la reforma en la educación liberal. Barcelona: Paidós, 2005.
NUSSBAUM, Martha. Fronteiras da justiça: deficiência, nacionalidade, pertencimento à espécie. Tradução Susana de Castro. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
OLIVEIRA, Vladiere Souza; SILVA, Rosalia de Fatima e. Ser bacharel e professor: dilemas na formação de docentes para a educação profissional e Ensino Superior. Revista Holos, ano 28, v. 2, p. 193-205, 2012. Disponível em: https://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/. Acesso em: 14 mar. 2023.
PASCHOAL, Antônio Edmilson. Metodologia da pesquisa em educação: analítica e dialética. Revista Diálogo Educacional, v. 2, n. 3, p. 1-9, jan./jun. 2001. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/2734. Acesso em: 30 abr. 2021.
PEIXOTO, Maria Inês Hamann. Arte e grande público: a distância a ser extinta. Campinas, SP: Autores Associados, 2003.
RAUSCH, Rita Buzzi; CARVALHO, Carla; PAULO, Silvia; RADWANSKI, Eliana. Formação estética de professores: o que revelam as pesquisas em educação no Brasil? Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 14, n. 1, p. 29-56 jan./abr. 2019. ISSN 1809-0354. DOI: http://dx.doi.org/10.7867/1809-0354.2019v14n1p29-56
ROLDÃO, Maria do Céu. Função docente: natureza e construção do conhecimento profissional. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 12, n. 34, p. 94-103, 2007. DOI: https:// doi.org/10.1590/S1413-24782007000100008
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2012.
VIEIRA, Karina Augusta Limonta. Hermenêutica na educação: um método para a compreensão da realidade educacional. Revista Educação em Foco, v. 22, n. 37, p. 8-26, 2019. Disponível em: https://revista.uemg.br/index.php/educacaoemfoco/article/view/2734. Acesso em: 30 abr. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).