Formative assessment from the perspective of teachers in northwest Paraná
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.15369Keywords:
Learning, Education assessment, Teacher trainingAbstract
Formative assessment consists of an essential process for learning, as it is configured by regulating the teaching process, based on information collected regarding students' knowledge. Considering the influence of teachers' conceptions on their pedagogical practice, the present work aims to characterize the reports of forty-nine teachers regarding the purpose of assessment in the school context through Content Analysis. It is observed that thirty-two teachers made reference to the elements of formative assessment in their explanation, with the majority, represented by sixteen, being at the basic level of understanding, presenting in their records references to assessment as part of the process of teaching and learning, a specific stage of formative assessment, self-assessment, recognition of difficulties in the assessment process and learning objectives. In the records of the other teachers there was no reference to any elements of the formative assessment. It is concluded that, for an evaluation practice that is more coherent with the educational objectives aimed at the global training of individuals, the concepts, purposes, instruments and subjects of formative evaluation must be explored in an intentional and systematic way in the initial and continuing training of teachers.
References
ANIJOVICH, Rebeca.; GONZÁLEZ, Carlos. Evaluar para aprender: conceptos e instrumentos. 1. ed. Buenos Aires: Aique Grupo Editor, 2011.
BARDIN, Lawrence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BOGDAN, Roberto C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Portugal: Porto Editora, 1994.
FURTADO, Cristiane; WIRZBICKI, Sandra Maria. Avaliação da aprendizagem: concepções e aspectos de licenciandos de um curso de ciências biológicas. Contexto e Educação, v. 37, n. 116, p. 403-420, 2022.
FREITAS, Luiz Carlos; SORDI, Mara Regina Lemes de; MALAVASI, Maria Marcia Sigrist; FREITAS, Helena Costa Lopes de. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
GIORDAN, André; VECCHI, Gerard de. As origens do saber: das concepções dos aprendentes aos conceitos científicos. 2. ed. Porto Alegre: Artes médicas, 1996.
IRALA, Valesca Brasil; BLASS, Leandro; JUNQUEIRA, Sonia Maria da Silva. Introduzindo o conceito de avaliação por rubricas por intermédio de oficinas: análise de uma experiência piloto. Contexto e Educação, v. 36, n. 113, p. 54-73, 2021.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
DOURADO, Simone; RIBEIRO, Ednaldo. Metodologia qualitativa e quantitativa. In: MAGALHÃES JÚNIOR, Carlos Alberto de Oliveira; BATISTA, Michel Corci (org.). Metodologia da pesquisa em educação e ensino de ciências. 1. ed. Maringá: Massoni, 2021. p. 14-34.
MORALES, Mariana; FERNÁNDEZ, Juan. La evaluacion formativa: estratégias eficazes para regular el aprendizaje. 1. ed. Madrid: Ediciones SM, 2022.
MORETTO, Vasco Pedro. Prova: um momento privilegiado de estudo, não um acerto de contas. 9. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2014.
NICOLA, Rosane de Mello Santo; AMANTE, Lúcia. Rubricas: avaliação de desempenho orientada às competências na educação superior. Estudos em Avaliação Educacional, v. 32, e07582, 2021. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v32.7582
SANMARTÍ PUIG, Neus. Evaluar y aprender: un único proceso. 1. ed. Barcelona: Octaedro, 2020.
SANRMATÍ, Neus. 10 ideas clave: evaluar para aprender. 8 reimp. Barcelona: Graó, 2015.
SANMARTÍ, Neus. Avaliar para aprender. Porto Alegre: Artmed, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).