Newly enrolled teachers in 'Specialized Educational Support': Recorded voices in narrative letters

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.15542

Keywords:

Atendimento Educacional Especializado, New teacher, Continuing training, Inclusion

Abstract

This paper aims at understanding how teachers who recently joined Atendimento Educacional Especializado (AEE) experience this process and work to face the challenges into work field. The nature of research is qualitative and data was produced by narrative letters written by four new AEE teachers who are also participants in projeto de formação continuada Intercâmbio entre Salas de Recursos Multifuncionais, carried out by Distrito de Educação I – a body of municipal education network of Fortaleza, Ceará. The data were analyzed by Análise Textual Discursiva (ATD). Results show that joining AEE is influenced by several elements, such as: teacher's motivation towards Special-Needs Education; the anxieties, insecurities and dilemmas caused by the new demands from work field; and the contributions acquired by continuous professional development to overcome the challenges faced every day. Thus, professional induction programs are necessary. Brazilian education networks should be responsible for that so that new AEE teachers can be heard and supported in their work field.

References

ABRAHÃO, Maria Helena Menna Barreto. Memória, narrativas e pesquisa autobiográfica. Revista História da Educação, [S. l.], v. 7, n. 14, p. 79–95, 2012. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/30223. Acesso em: 7 jan. 2024.

ANDRÉ, Marli. Políticas e programas de professores iniciantes no Brasil. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 42, n. 145, p. 112-129, jan-abr, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/ZsNkyQs8gSbvqGgPGmKQrFz/abstract/?lang=pt. Acesso em: 02 set, 2023.

BOGDAN, Robert Charles; BIKLEN, Sara Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. 12. ed. Porto: Porto Editora, 2013

BORGES, Carline Santos. Processos formativos, aprendizagem e desenvolvimento profissional de professores de Educação Especial: estudo comparado Brasil e Portugal. Tese. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal do Espírito Santo. 2019.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n. 9.394/96. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso 10 Jul 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008.

BRASIL. Ministério da Educação. Nota Técnica 11. Brasília: MEC, 2010. Disponível: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=5294-notatecnica-n112010&Itemid=30192. Acesso em: 23 nov. 2023.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 06 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2015/Lei/L13146.htm>. Acesso em: 21 abr. 2023.

CAMPOS, T. Bueno Campos. GASPAR, Maria de Lourdes Ribeiro. MORAIS, Sarah Juvencino de Oliveira. Imagens e Identidades da Docência: ser, tornar-se e fazer-se professor, professora. Ensino em Revista, [S. l.], v. 27, n. 1, p. 93–117, 2020. DOI: 10.14393/ER-v27n1a2020-4. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/emrevista/article/view/52748. Acesso em: 17 jan. 2024.

CORTAZZI, M. Narrative analysis. London: Falmer Press, 1993.

CRUZ, Giseli Barreto; FARIAS, Isabel Maria Sabino de.; HOBOLD, Márcia de Souza. Indução profissional e o início do trabalho docente: debates e necessidades. Dossiê: Formação e inserção profissional de professores iniciantes: conceitos e práticas. Revista Eletrônica de Educação, v.14, 1-15, e4149114, jan./dez. 2020. Disponível em: https://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/4149/1102. Acesso em: 25 jul 2023.

FERNANDEZ, Alzira Buse.; RONCA, Antonio Carlos Caruso. Profissionalidade docente no ensino superior: um estudo sobre o professor sem formação pedagógica formal. Revista Educação em Questão, [S. l.], v. 37, n. 23, 2010. Disponível em: https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/3977. Acesso em: 8 jan. 2024.

FORMOSINHO, João. Formação de professores: aprendizagem profissional e acção docente. Porto. Porto Editora. 2009.

FRANCISCHINI, Rosa de Fátima. Identidade Docente e Educação Especial: perfil e história de vida de professores das salas de atendimento educacional especializado. 2016. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Ciências). Universidade Federal de Itajubá, Itajubá, 2016. Disponível em:https://repositorio.unifei.edu.br/jspui/bitstream/123456789/423/1/dissertacao_francisquini_2016.pdf. Acesso em: 6 jul. 2023.

GARCIA, Carlos Marcelo. Investigaciones y experiencias: el primero año de enseñanza. Análise do proceso de socialización de profesores principiantes. Revista de educación, Sevilha-ES, n. 300, p. 225-277, 1993.

GARCIA, Carlos Marcelo. Desenvolvimento Profissional Docente: passado e futuro. Císifo – Revista de Ciências da Educação, n. 8, p. 1-17, 2009

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA. A. (Org.). Vidas de professores. Portugal: Porto Editora, 1995. p. 31-61.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

LIMA, Emília Freitas de. A construção do início da docência: reflexões a partir de pesquisas brasileiras. Revista do Centro de Educação. Universidade Federal de Santa Maria, v. 29, 2, p. 85-98, 2004.

MERCADO, E. L. de. Identidades do professor de Educação Especial no contexto de Maceió – Alagoas. Tese (doutorado em educação) – Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2016.

MIRA, Marília Marques; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Programas de inserção profissional para professores iniciantes: revisão sistemática. Formação Docente – Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, [S. l.], v. 7, n. 13, p. 85–98, 2015. Disponível em: https://revformacaodocente.com.br/index.php/rbpfp/article/view/124. Acesso em: 7 jan. 2024.

MOITA, M. C. Percursos de formação e de transformação. In: NÓVOA, Antônio (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 2000.p. 111-140.

MORAES, Roque; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. 3ª ed. d. rev. e ampl. – Ijuí: Ed. Unijuí, 2016. – 264 p. – (Coleção educação em ciências).

MORAES, R.; GALIAZZI, M. C. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Ciência & Educação, Bauru, v. 12, n. 1, p. 117-128, abr. 2006.

NÓVOA, António. (Org.). Vidas de professores. 2. ed. Portugal: Porto Editora, 1992.

NÓVOA, António. Os professores e a sua formação num tempo de metamorfose da escola. Revista Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 44, n. 3, p. 1-15. 2019. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/edreal/a/DfM3JL685vPJryp4BSqyPZt/?format=pdfo=pt http://dx.doi.org/10.1590/2175-623684910>. Acesso em 19 de outubro de 2023.

POSSA, Joce Daiane Borilli. PIECZKOWSKI, Tania Mara Zancanaro. Desafios docentes para a atuação no Atendimento Educacional Especializado. Revista Educação Especial, [S. l.], v. 33, p. e37/ 1–23, 2020. DOI: 10.5902/1984686X36231. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/36231. Acesso em: 02 jan. 2024.

RADETSKI, Sandra Sofia.; MANTELLI, Juliana Aparecida; GRÄFF, Patrícia. A formação de professores para o atendimento educacional especializado no município de Chapecó. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 38, n. 120, p. e11688, 2023. DOI: 10.21527/2179-1309.2023.120.11688. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/11688. Acesso em: 7 jan. 2024.

ROSSETTO, Elisabeth. Formação do professor do atendimento educacional especializado: a Educação Especial em questão. Revista Educação Especial, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 103–116, 2014. DOI: 10.5902/1984686X13367. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/13367. Acesso em: 04 jan. 2024.

SANTOS, Geandra Claúdia Silva; FALCÃO, Giovana Maria Belém. Formação de professores e inclusão escolar: uma tarefa em construção. In: SANTOS, Geandra Claúdia SANTOS, Geandra Cláudia Silva.; FALCÃO, Giovana Maria Belém (orgs.). Educação especial inclusiva e formação de professores: contribuições teóricas e práticas. Curitiba: Appris, 2020, p. 13-26.

SILVA, Márcia Rodrigues da. A formação dos professores de Atendimento Educacional Especializado de Goiás. Dissertação. Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade Federal de Goiás. Catalão. 2014. Disponível em: https://bdtd.ibict.br/vufind/Record/UFG-2_49c417a0e269400cbc5d1bd495307623. Acesso em: 12 jul. 2023.

SOUSA, Maria Goreti da Silva; CABRAL, Carmen Lúcia de Oliveira. A narrativa como opção metodológica de pesquisa e formação de professores. Horizontes, [S. l.], v. 33, n. 2, 2015. DOI: 10.24933/horizontes.v33i2.149. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/149. Acesso em: 7 jan. 2024.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17° ed. Petrópolis. Vozes. 2014.

VAILLANT, Denise. Políticas de inducción a la docencia en América Latina: la deuda pendiente. Profesorado. Revista de Curriculum y Formación de Profesorado, Madrid, v. 13, n. 1, p. 28-41, 2009.

VYGOTSKY, L. S. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

WIEBUSCH, Eloisa Maria; CUNHA; Maria Isabel. A profissionalidade dos professores iniciantes na Educação Profissional e Tecnológica: um desafio para a gestão. Revista de Administração Educacional, Recife, v. 1, n. 1, p. 30-42, jan-jun, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/ADED/article/view/2308. Acesso em: 7 jan. 2024.

ZIESMANN, Cleusa Inês; GUILHERME, Alexandre Anselm. Inclusão no Atendimento educacional especializado na educação básica: um estudo de caso. Revista Contexto & Educação, [S. l.], v. 35, n. 110, p. 86–104, 2020. DOI: 10.21527/2179-1309.2020.110.86-104. Disponível em: https://www.revistas.unijui.edu.br/index.php/contextoeducacao/article/view/9090. Acesso em: 7 jan. 2024.

Published

2024-04-16

How to Cite

Oliveira Neta, A. de S., Solon, T. F., & Falcão, G. M. B. (2024). Newly enrolled teachers in ’Specialized Educational Support’: Recorded voices in narrative letters. Revista Contexto &Amp; Educação, 39(121), e15542. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.15542

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes