Inclusive education and teacher training: an exploratory and transnational study between Brazil and France
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.15827Keywords:
Special Education, Inclusive Education, Teacher TrainingAbstract
This article aims to discuss Inclusive Education and teacher training in the Brazilian context, in the city of Vitória, in the State of Espírito Santo and in France, in the city of Bordeaux, in the Nouvelle Aquitaine region. The analysis is based on a qualitative approach based on focus groups, questionnaires and interviews, carried out in each context and based on a transnational reading, which allows us to reveal and understand how each of these countries, signatories of school inclusion policies, invest in the training of educators from an inclusive education perspective.The results of this research show that, in both countries, although there are policies aimed at different social groups, the understanding of Inclusive Education remains linked to the existence of Special Education, which can constitute a brake on the development of school inclusion and training of teachers within a broader perspective of the teaching and learning process.
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988.
BRASIL. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, Seção 1, p. 27.833, 23 dez. 1996.
BRASIL. Resolução CNE/CEB Nº. 2. Institui diretrizes nacionais para a educação especial da educação básica. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, 14 de set. 2001. Seção 1E.
BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC; Secadi, 2008.
BRASIL. Resolução n° 4, de 2 de outubro de 2009. Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Brasília: CNE, CEB, 2009. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rceb004_09.pdf. Acesso em: 18 fev. 2024.
BRASIL. Decreto nº 7.611, de 17 de novembro de 2011. Dispõe sobre a educação especial, atendimento educacional especializado e dá outras providencias. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20112014/2011/decreto/d7611.htm. Acesso em: 18 fev. 2024.
CHAUVIÈRE, Michel; PLAISANCE, Eric. Les conditions d’une culture partagée. Revue Reliance, Paris, v. 1, n. 1, p. 31-44, 2008.
FRANCE. Loi n° 2013-595 du 8 juillet 2013: d’Orientation et de Programmation pour la Refondation de l'École de la République. Paris: Ministère de l'Education Nationale et de la Jeunesse, 2013.
FRANCE. Loi n° 2005-102 du 11 février 2005 Pour l'Égalité des Droits et des Chances, la Participation et la Citoyenneté des Personnes Handicapées. Paris: Ministère de l'Education Nationale et de la Jeunesse, 2005.
FRANCE. Loi d'Orientation sur l'Éducation n° 89-486 du 10 juillet de 1989. Disponível em: www.education.gouv.fr/cid101274/loi-d-orientation-sur-l-education-n-89-486-du-10-juillet-1989.html. Acesso em: 22 mar. 2018.
FRANCO, Maria Ciavatta. Quando nós somos o outro: questões teórico-metodológicas sobre os estudos comparados. Educação & Sociedade, Campinas, v. 1, n. 72, p. 197-230, ago./set. 2000.
GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Política de educação especial na perspectiva inclusiva e a formação docente no Brasil. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 18, n. 52, p. 101-119, jan./mar. 2013.
GOBETE, Girlene. Educação especial no município de Vitória/ES no período de 1989 a 2012: políticas e direito à educação. 2014. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Federal do Espírito Santo, Programa de Pós-Graduação em Educação, Vitória, 2014.
JESUS, Denise Meyrelles et al. Educação Especial em Sassari (Itália) e em Vitória (ES, Brasil): uma pesquisa comparada. Revista Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 45, p. 1-18, 2019.
LAVOIE, Gérard et al. Construction sociale de la désignation des élèves à besoins éducatifs particuliers: incidences sur leur scolarisation et sur la formation des enseignants. Revue Alter, Rouen, v. 7, n. 2, p. 93-101, mar. 2013.
LIMA, Licínio; AFONSO, Almerindo Janela. Reformas da educação pública: democratização, modernização, neoliberalismo. Porto: Edições Afrontamento, 2002.
MALET, Régis. De l’État-nation à l’espace-monde: les conditions historiques du renouveau de l’éducation comparée. Carrefours de l’Éducation, Picardie, v. 7, n. 1, p. 165-188, 2005.
MEIRELLES, Melina Chassot Benincasa; BAPTISTA, Claudio Roberto. Os processos de inclusão escolar na Itália e a educação infantil no contexto de Bologna. In: REUNIÃO CIENTÍFICA REGIONAL DA ANPED – EDUCAÇÃO, MOVIMENTOS SOCIAIS E POLÍTICAS GOVERNAMENTAIS, 2016, Curitiba. Anais [...]. Curitiba: Anped, 2016. p. 1-15. V. 1.
MEURIS, Georges. L’éducation comparée pour faires connaissance. Recherches & Éducations, Nantes, v. 45, n. 1, p. 1-25, 2006.
MINISTÈRE DE L'EDUCATION NATIONALE ET DE LA JEUNESSE. Circulaire nº 088-2019 “pour une École Inclusive”. France, 2019.
MITTLER, Peter. Educação Inclusiva: contextos sociais. Tradução: Windyz Brazão Ferreira. Porto Alegre: Artmed, 2000.
NÓVOA, António. Etat des lieux l'education comparée: paradigmes, avancées, Paris: Presses Universitaires, 2001.
OLIVEIRA, Ana Lúcia Sodré de. A formação continuada de professores e a inclusão de alunos com deficiência intelectual nos anos finais do Ensino Fundamental. 2021. 160 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Universidade Federal do Espírito, Santo Programa de Pós-Graduação de Mestrado Profissional em Educação, Vitória, 2021.
PAINAUD, Keyla Santana. Éducation inclusive en France et au Brésil: formes, pratiques et obstacles. 300 pages. Dissertation (Doctorale em Sciences de L’Éducation) – Université de Bordeaux, Bordeaux, 2021.
PREFEITURA MUNICIPAL DE VITÓRIA. Lei nº 6752, de 16 de novembro de 2006. Institui o plano de cargos, carreira e vencimentos dos funcionários do município de Vitória. Disponível em: https://leismunicipais.com.br/plano-de-cargos-e-carreiras-vitoria-es. Acesso em: 18 fev. 2024.
PRIETO, Rosângela Gavioli. A educação especial em municípios paulistas: histórias singulares ou tendência unificadora? In: BAPTISTA, Cláudio Roberto; JESUS, Denise Meyrelles de (org.). Avanços em políticas de inclusão: o contexto da educação especial no Brasil e em outros países. Porto Alegre: Mediação, 2009. p. 57-78.
SAULNIER, Pierre-Yves. Circulations, connexions et espaces transnationaux. Genèses, n. 57, 2004.
TAQUETE, Stella; BORGES, Luciana. Pesquisa qualitativa para todos. Petrópolis: Vozes, 2020.
UNESCO. Declaração Mundial sobre Educação para Todos: satisfação das necessidades básicas de aprendizagem. Jomtien: Unesco, 1990.
UNESCO. Declaração de Salamanca: sobre princípios, políticas e práticas na área das necessidades educativas especiais. Salamanca: Espanha, 1994.
UNESCO. Relatório de monitoramento global da educação 2020, América Latina e Caribe: inclusão e educação: todos sem exceção. Paris, 2020a.
UNESCO. Resumo do Relatório de Monitoramento Global da Educação 2020: Inclusão e educação para todos. Paris, 2020b.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Context and Education Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.