Freire's dialogicity in the light of educational and liberating internationalization
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.15898Keywords:
Education, Freirean dialogue, InternationalizationAbstract
The general objective of this study is to analyze, through the postulates of Freire's pedagogy, the principles of dialogic action as a factor of liberating resistance in the light of the internationalization with a focus on (trans)formation of human consciousness in contemporary teaching and learning spaces. Based on the assumptions of the qualitative approach, bibliographic research and review of the existing literature were chosen as a methodological procedure, taking Paulo Freire's pedagogical publications as sources, instituted between the years 1980 to 2021. The theoretical-methodological framework was anchored in Ana Freire (2021); Moacir Gadotti (2002) e Ira Shor (2021), scholars who lived with this author and brought to light the discussion and contextualization of Freire's dialogicity, paying attention to the formation, transformation and recognition of citizens as autonomous, resistant and libertarian. The results showed that 'dialogue', seen as an intrinsic condition of the human species, significantly contributes to the practice of resistance and awareness of solidarity actions with a view to experiencing fraternity, empathy and respect for others.
References
BONETI, Lindomar Wessler; LANGNER, Ana Lúcia; ASINELLI-LUZ, Ana. O Ensinar fazer ou o Ensinar Pensar para a Construção da Autonomia: Um Diálogo entre Paulo Freire e Edgar Morin. Revista Contexto & Educação, Ijuí/RS, v. 37, n. 118, p. 1 - 16, 2022.
BOUFLEUER, José Pedro. Pedagogia latino-americana: Freire e Dussel. Ijuí: UNIJUÍ, 1991.
CHIZZOTTI, Antonio. Pesquisa em ciências humanas e sociais. 8 ed. São Paulo: Cortez, 2006.
FREIRE, Ana Maria Araújo. Boniteza: a palavra boniteza na leitura de mundo de Paulo Freire. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
FREIRE, Paulo. Conscientização, teoria e prática da libertação: uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3. ed. São Paulo: Cortez & Moraes, 1980.
FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática docente. São Paulo: Paz e Terra, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.
FREIRE, Paulo; GADOTTI, Moacir; GUIMARÃES, Sérgio. Pedagogia: diálogo e conflito. 4. ed. São Paulo: Cortez, 1995.
GADOTTI, Moacir. Aprender, ensinar: Um olhar sobre Paulo Freire. AbcEducatio. v.3, n. 14, p. 16-22, 2002.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas, 2002.
GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas e sinais. Morfologia e História. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.
HABERMAS, Jürgen. A reply. In: HONNETH, Axel; JOAS, Hans (Eds.). Comunicative action: essays on Jürgen Habermas s the theory of communicative action. Trans. J. Gaines and D.L. Jones. Cambridge, Mass.: MIT PRESS, 1991. [Reprinted in On the pragmatics of communicative] (ed. by Maeve Cooke), Cambridge, Mass.: MIT PRESS, 1998.
KNIGHT, Jane. Internationalization remodeled: definition, approaches, and rationales Journal of Studies in International Education. Sage Publications, v.8, n.1, spring 2004, p. 5-32.
LÜDKE, Menga (Coord.) O que conta como pesquisa. São Paulo: Cortez, 2009.
LUFT, Hedi Maria; MOTA, Daniela da Silva; SILVA, Camila Souza da. Paulo Freire e o Diálogo: Interfaces entre a saúde pública e a educação escolar. Revista Contexto & Educação, Ijuí/RS, v. 37, n. 117, p. 9 - 23, 2022.
MANFREDI, Silvia Maria. Cruzando fronteiras: as obras e o legado de Freire na Itália. Dossiê 100 anos de Paulo Freire: entre o internacional e o regional, o urbano e o rural. Comunicação & Educação, v. 26, n. 2, p. 195-209, 2021.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. Pesquisa Social: Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2012.
NIETZSCHE, Friedrich. O nascimento da tragédia, ou Helenismo e pessimismo. Trad. Jacob Guinsburg. São Paulo: Companhia das Letras, 1992.
PAGNI, Pedro; SILVA, José. (orgs.). Introdução à Filosofia da Educação: temas contemporâneos e história. São Paulo: Avercamp, 2007.
SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2021.
ZITKOSKI, Jaime José. A pedagogia freireana e suas bases filosóficas. In: SILVEIRA, Fabiane Tejada da; GHIGGI, Gomercindo; PITANO, Sandro de Castro (org.). Leituras de Paulo Freire: contribuições para o debate pedagógico contemporâneo. Pelotas: Seiva Publicações, 2007. p. 229-248.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).