For an enlightenment pedagogy: In the pure war of counterinformation the initial victim is the truth

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.15984

Keywords:

Enlightenment Pedagogy, Fake News, Cyberfascism

Abstract

This article presents a political-epistemological in the field of qualitative research, effort in order to highlight the cyberfascist cartography that corrupts democracy, in the framework of the of pure war focused on counter-information unleashed in contemporaneity. In this context the Enlightenment Pedagogy is proposed as a path to bear the authoritarian offensive. This is education as a practice of freedom in the face of the viral pandemic of fake news, which imposes the false sometimes as a cosmetic, sometimes as a poison of the real to pave the way for the predatory advance of ultraliberalism.

References

ADORNO, Theodor W. & HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. São Paulo: Zahar, 1985.

ADORNO, Theodor W. Educação e Emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2020. ADORNO, Theodor W. Aspectos do Novo Radicalismo de Direita. São Paulo: UNESP, 2000.

ANTOUN, Henrique. Democracia, multidão e guerra no ciberespaço. IN: PARENTE, André (Org.). Tramas da rede: novas dimensões filosóficas, estéticas e políticas da comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2010.

CHARAUDEAU, Patrick. A Manipulação da Verdade: do triunfo da negação às sombras da pós-verdade. São Paulo: Contexto, 2022.

FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. São Paulo: Loyola, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

GRAHAM, Stephen. Cidades Sitiadas: o novo urbanismo militar. São Paulo: Boitempo, 2016.

LATOUR, Bruno. Onde Aterrar? Como se orientar politicamente no Antropoceno. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020.

LAZZARATO, Maurizio. Fascismo ou Revolução? O neoliberalismo em chave estratégica. São Paulo: N-1 Edições, 2019.

MARCUSE, Herbert. Tecnologia, Guerra e Fascismo. São Paulo: UNESP, 1999.

MASSCHELEIN, Jan & SIMONS, Maarten. A pedagogia, a democracia e a escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

MOROZOV, Evgeny. BIG TECH: a ascensão dos dados e a morte da política. São Paulo: UBU, 2018.

RANCIÈRE, Jacques. O Ódio à Democracia. São Paulo: Boitempo, 2014. VIRILIO, Paul. A Bomba Informática. São Paulo: Estação Liberdade, 1999. VIRILIO, Paul. Cibermundo: A Política do Pior. Lisboa: Teorema, 2000.

VIRILIO, Paul. Guerra Pura: a militarização do cotidiano. São Paulo: Brasiliense, 1983.

SNYDER, Timothy. Na Contramão da Liberdade: a guinada autoritária nas democracias contemporâneas. São Paulo: Cia das Letras, 2019.

Published

2025-06-13

How to Cite

Morais, R. Q. (2025). For an enlightenment pedagogy: In the pure war of counterinformation the initial victim is the truth. Revista Contexto & Educação, 40(122), e15984. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.15984

Issue

Section

Geral