Between historical-cultural psychology and sociology: School failure, school meanings and relations with knowledge
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.15989Keywords:
School Success-Failure, Meanings of Schooling, Sign and MediationAbstract
This study examines the dynamics of schooling and its respective educational processes, based on the understanding that schools are shaped by specific socio-historical processes that have influenced and characterized this institution in its known contemporary form and culture. Within this scope, the thematic focus is the socio-historical production of school failure in relation to the meanings of schooling and students' relationships with knowledge. The justification for this research lies in the increasing questioning of the legitimacy and centrality of schools in educational processes since the late 1980s, reaching its peak with contemporary homeschooling movements. It is precisely in this context—where the traditional notion of school failure and the attempt to decentralize schooling in educational processes converge—that the following question arises: In a social context centered on material-economic individualization, how is schooling perceived and understood by segments of subordinated social classes as possible indicators for understanding school failure? Therefore, this study aims to understand how young people from marginalized social classes relate to school knowledge by analyzing different aspects of school failure in the construction of meanings associated with schooling. The research is based on bibliographic investigation, stemming from a theoretical-empirical master's study. The analytical approach is guided by the sociological theory of historical-dialectical materialism developed by Karl Marx and Friedrich Engels, in conjunction with the historical-cultural psychology of Lev Vygotsky and collaborators.
References
ABRAMOWICZ, Anete; MOLL, Jaqueline. Para além do fracasso escolar. Coleção magistério: formação e trabalho pedagógico. Campinas – SP: Papirus, 1997.
ANGELUCCI, Carla Biancha. O estado da arte da pesquisa sobre o fracasso escolar (1991-2002). Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 30, n. 1, p. 51-72, jan/abr. 2004.
ALVES, Rosana Maria de Souza. A produção do fracasso escolar no discurso das reformas educacionais. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 49, e129615, 2024. http://dx.doi.org/10.1590/2175-6236129615vs01
ARROYO, Miguel. Fracasso-sucesso: o peso da cultura escolar e do ordenamento da educação básica. In. ABRAMOWICZ, Anete; MOLL, Jaqueline. Para além do fracasso escolar. Coleção magistério: formação e trabalho pedagógico. Campinas – SP: Papirus, 1997.
ARROYO, Miguel. Fracasso/Sucesso: um pesadelo que perturba nossos sonhos. Em Aberto, Brasília, v. 17, n. 71, p. 33-40, jan. 2000
BARBOSA, Maria Lígia de Oliveira. Desigualdade e desempenho. Uma introdução à sociologia da escola brasileira. Belo Horizonte – MG: Fino Traço, 2011.
BOTO, Carlota. A liturgia da escola moderna: saberes, valores, atitudes e exemplos. Revista Hist. Educação [Online], Porto Alegre. v. 18, nº 44, set/dez, 2014.
BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Editora Zouk, 2011.
BOURDIEU, Pierre. Razões práticas. Sobre a teoria da ação. Campinas, SP: Papirus, 1996.
BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 1974.
BOURDIEU, Pierre. Os herdeiros. Os estudantes e a cultura. Florianópolis: Editora da UFSC, 2014.
CARVALHO, José Sérgio Fonseca de. As noções de erro e fracasso no contexto escolar: algumas considerações preliminares. In. AQUINO, Julio Groppa (org). Erro e fracasso na escola: alternativas teóricas e práticas. São Paulo: Summus, 1997.
CARVALHO PEREIRA, Wellington. Os sentidos da escola pública para os segmentos de classes subalternizadas: possíveis significados do sucesso-fracasso escolar. 2023. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2023. Disponível em: https://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/48/48137/tde-17052023-112325/. Acesso em: 05 jun. 2025.
CARVALHO PEREIRA, Wellington; REGO, Teresa Cristina. A Pedagogia da Alternância e a Psicologia Histórico-Cultural de Lev Vigotski. Revista Educação em Questão, Natal, v. 60, n. 63, p. 1-23, e-27689, jan./mar. 2022
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber, às práticas educativas. São Paulo: Cortez Editora, 2013.
CHARLOT, Bernard. A mistificação Pedagógica: Realidades sociais e processos ideológicos na teoria da educação. 2ª edição, Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.
CHARLOT, Bernard. A pesquisa educacional entre conhecimentos, políticas e práticas: especificidades e desafios de uma área de saber. Revista Brasileira de Educação. v. 11 n. 31 jan./abr. 2006
CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação de professores e globalização. Porto Alegre: Artmed, 2005, pp. 75-87.
COHEN, Ruth Helena Pinto. A lógica do fracasso escolar: psicanálise e educação. Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria, 2006.
DEL RIO, Pablo; BRAGA, Elizabeth dos Santos; REGO, Teresa Cristina; SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. Entrevista com Pablo del Río – Desenvolvimento humano e desenho educativo: alguns desafios da escola contemporânea. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 17, e2219944, p. 1-24, 2022.
DUBET, François. A escola e a exclusão. Cadernos de Pesquisa, n. 119, julho/ 2003.
DUBET, François. As desigualdades multiplicadas. Trad. Maria do Carmo Duffles Teixeira. Rev. Bras. de Edu, maio/jun/jul/ago, n. 17, 2001, p. 5-19.
DUBET François; DURU-BELLAT, Marie; VÉRÉTOUT, Antoine. As desigualdades escolares antes e depois da escola: organização escolar e influência dos diplomas. Sociologias, Porto Alegre, ano 14, no 29, jan./abr. 2012, p. 22-70. Disponível em: as-desigualdades-escolares-antes-e-depois-da-escola.pdf (ufpr.br)..
DUBET, François; MARTUCCELLI, Danilo. A l'école: sociologie de l´experience scolaire. Paris: Éditions Seuil, 1996.
ESTEBAN, Maria Teresa. Avaliação e fracasso escolar: questões para debate sobre a democratização da escola. Revista Lusófona de Educação, 2009,13, 123-134.
FILHO, Adalberto Duarte Pereira; ALVES, Maria Dolores Fortes; HOLZ, Verónica Violante. O fracasso escolar e a medicalização da aprendizagem e do comportamento. Revista Observatório. Palmas, v. 10, n. 1, 2024 http://dx.doi.org/10.20873/uft.2447-4266.2024v10n1a30pt
LAHIRE, Bernard. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. São Paulo: Ática,1997.
MARTUCCELLI, Danilo. La partecipazione con riserva: al di qua del tema della critica. Quaderni di Teoria Sociale, 1, 2015, 11-34.
MARX, K. O capital: crítica da economia política. Tradução de Regis Barbosa e Flávio R. Kothe. São Paulo: Abril Cultural, 1986.
MEDEIROS, Cynthia Pereira de. A disciplina escolar: a (in)disciplina do desejo. Uma reflexão acerca do fracasso escolar. In. ABRAMOWICZ, Anete; MOLL, Jaqueline. Para além do fracasso escolar. Coleção magistério: formação e trabalho pedagógico. Campinas – SP: Papirus, 1997.
NOGUEIRA, Maria. Alice; CATANI, A. M, Org. Escritos de educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.
PATTO, Maria Helena de Souza. Produção do fracasso escolar. Histórias de Submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2015.
PENIN, Sônia Terezinha de Souza. Educação Básica: a construção do sucesso escolar. Em Aberto, Brasília, v. 17, n. 71, p. 33-40, jan. 2000
PEROSA, Graziela Serroni; LEBARO, Frédéric; SILVA, Cristiane Kerches da. O espaço das desigualdades educativas no município de São Paulo. Pro-Posições. vol.26 no.2 Campinas May/Aug. 2015.
PERRENOUD, Phillipe. Sucesso na escola: nada mais que o currículo. Cadernos de Pesquisa, n. 119, p. 9-27, julho/2003.
PINHEIRO, Silvia Nara Siqueira; COUTO, Maria Laura de Oliveira; CARVALHO, Hudson Cristiano Wander de; PINHEIRO Henrique Siqueira. Fracasso escolar: naturalização ou construção histórico-cultural? Fractal, Rev. Psicol. 32 (1), Jan-Apr 2020
SILVA, Carmen A. Duarte; BARROS, Fernando; HALPERN, Silvia; SILVA, Luciana A. Duarte. De como a escola participa da exclusão social: trajetória de reprovação das crianças negras. In. ABRAMOWICZ, Anete; MOLL, Jaqueline. Para além do fracasso escolar. Coleção magistério: formação e trabalho pedagógico. Campinas – SP: Papirus, 1997.
SPOSITO, Marilia. Juventude e educação: interações entre educação escolar e a educação não-formal. Revista Educação & Realidade. 33 (2), p. 83-98, jul-dez 2008.
TAILLE, Yves de la; KHOL, Marta; DANTAS, Heloysa. Piaget, Vigotski, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. 28 ed. São Paulo: Summus editorial, 2019.
TOASSA, Gisele; SOUZA, Marilene Rebelo. As vivências: questões de tradução, sentidos e fontes epistemológicas no legado de Vigotski. Psicol. USP, São Paulo, v. 21, n. 4, p. 757-779, 2010.
VIÉGAS, Lygia de Sousa; MACHADO, Adriana Marcondes. A pesquisa sobre a produção do fracasso escolar: memórias de sua construção. Revista Brasileira de Educação, v. 29, e290076, 2024. https://doi.org/10.1590/S1413-24782024290076
VYGOTSKY, Lev Semionovich A formação social da mente. 6.ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998a.
VYGOTSKY, Lev Semionovich. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
VYGOTSKY, Lev Semionovich Manuscrito de 1929. (Tradução: A. A. Puzirei). Educação & Sociedade, ano XXI, no 71, 2000
ZAGO, Nadir. Quando os dados contrariam as previsões estatísticas: os casos de êxito escolar nas camadas socialmente desfavorecidas. Paidéia, Ribeirão Preto, jan./jul., 2000, p. 70-80.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).