Alphabetization and reading processes in hospital pedagogy: Contributions to the social development of hospitalized children
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16903Keywords:
Literacy, Hospital pedagogy, Social development, SocializationAbstract
The aim of this article is to investigate how literacy and literacy processes take place in non-school environments and how they enable sick children to socialize with the world around them. To this end, this research will take a qualitative, descriptive and exploratory approach, based on documentary analysis of articles and theses published on the same subject. We highlight the importance of the role and recognition of the pedagogue in the hospital environment for the humanization of health and for the construction of a teaching and learning environment in this context. Considering that continuing to encourage children to connect with society through the processes of literacy and literacy is of paramount importance, as this will allow them to return (when possible) to school in a more natural way.
References
BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 14 fev. 2025.
BRASIL. Lei nº 12.796, de 04 de abril de 2013. Altera a Lei n o 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília. 2013. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2013/Lei/L12796.htm . Acesso em: 10 fev. 2019.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 27833, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 17 abr. 2025.
CARNEIRO, M. E. A. TAVARES, L. M. M. A Função do Pedagogo no ambiente hospitalar. In: VI SIMGETI – Simpósio Mineiro de Gestão, Educação, Comunicação e Tecnologia da Informação, Varginha, 2020. Anais... Varginha: UNIS-MG, 2020. Disponível em: https://www.even3.com.br/anais/visimgeti/296795-a-funcao-do-pedagogo-no-ambiente-hospitalar/. Acesso em: 19 abr. 2025.
FERREIRA, E. da S.; PESSOA, A. C. R. G. Pedagogia hospitalar e suas multifaces: a importância da alfabetização na perspectiva do letramento para as crianças com câncer. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ALFABETIZAÇÃO – CONBALF, 5., 2021, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC, 2021.
FERREIRA, E. S. PESSOA, A. C. R. G. Acompanhamento pedagógico hospitalar a crianças com câncer em processo de alfabetização. Educ. rev. 39, UFMG, 2022.
FERREIRO, E. Reflexões sobre a alfabetização. São Paulo: Cortez, 1985.
FERREIRO, E. Reflexões sobre a alfabetização. São Paulo: Cortez, 2001.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. - São Paulo: Atlas, 2002.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5.ed.- São Paulo: Atlas, 2016.
GONÇALVES, A. MANZINI, E. J. Classe hospitalar: poesia, texto e contexto de crianças e adolescentes hospitalizados. Marília: ABPEE, 2011.
MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa Social, teoria, método e criatividade. 18 ed. Petrópolis: Vozes, 2001.
MONARCHA, C. Escola “Pacheco e Silva” anexada ao Hospital de Juqueri (1929-1940). Bol. Acad. Paulista de Psicologia, São Paulo, Brasil, v. 78, n. 1, p. 7 – 20, 2010. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/pdf/bapp/v30n1/v30n1a02.pdf. Acesso em: 17 abr. 2025.
OLIVEIRA, Tyara Carvalho de. Políticas públicas de educação inclusiva e formação de professores: debatendo a classe/escola hospitalar. 2019. 114 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Contextos Contemporâneos e Demandas Populares) – Instituto de Educação/Instituto Multidisciplinar, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Seropédica/Nova Iguaçu, RJ, 2019. Disponível em: https://tede.ufrrj.br/jspui/handle/jspui/5303. Acesso em: 20 abr. 2025.
OLIVEIRA, M. A. de A.; SANTOS NETO, M. B. dos. Pedagogia Hospitalar: os principais desafios e o processo de ressignificação dos estigmas sociais. Revista Cocar, Belém, v. 19, n. 37, 2023. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/7205. Acesso em: 19 abr. 2025.
OLIVEIRA, L. M. FILHO, V. C. S. GONÇALVES, A. G. Classe Hospitalar e a Prática da pedagogia. Revista científica eletrônica de pedagogia, Graça – SP, v. 6, n. 11, p. 1-5, 2008.
PEPE, C. M.; SANTOS, W. da S. Brincando com a leitura e os jogos: uma intervenção pedagógica com crianças com câncer. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – CONEDU, 4., 2017, Campina Grande. Anais [...]. Campina Grande: Editora Realize, 2017. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/36110. Acesso em: 17 abr. 2025.
SANTANA, L. A. RABELO, F. S. CORRÉIA, J. R. Pedagogia hospitalar: uma contribuição saudável no processo de alfabetização de crianças hospitalizadas. Revista Tempos e Espaços em Educação, vol. 6, Nº. 10, p. 83-93, 2013.
SILVA, L. R. da; SANTOS NETO, M. B. dos; ALMEIDA, D. M. A pedagogia hospitalar como promotora da inclusão: um análise da atuação do educador. Educere et Educare, [S. l.], v. 19, n. 48, p. 119–141, 2024. DOI: 10.48075/educare.v19i48.31258.
SOARES, M. Alfabetização e Letramento. São Paulo: Contexto, 1998.
SOARES, M. Alfabetização e letramento. São Paulo: Contexto, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.