Training and learning in Mario Osorio Marques

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16917

Keywords:

Mario Osorio Marques, Education research, Human formation, Learning

Abstract

The article focuses on the trajectory of Professor Mario Osorio Marques, highlighting his extensive research contributions to education through his main book publications. Each publication is contextualized within the theoretical framework it belongs to, the perspectives that support it, and the innovative aspects it presents. The second part of the article addresses a theme to which the author has made a significant contribution through his extensive research: human learning, including its implications for formal teaching processes. In conclusion, the article emphasizes the life legacy of Professor Mario Osorio Marques, with reflections affirming that the theoretical perspectives underpinning his vast body of research are practically effective, as attested by those who knew and worked with him.

 

References

BOUFLEUER, José Pedro. Interesses humanos e currículo: paradigmas, tendências ou dimensões? Educação e Realidade. Porto Alegre: FACED-UFRGS, 18(2): 97-108, jul./dez., 1993. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/issue/view/3053/319. Acesso em 16/01/2025.

DEWEY, John. Experiência e educação. 3. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1979.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 8. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

HABERMAS, Jürgen. Conhecimento e interesse. Rio de Janeiro: Editora Guanabara, 1987.

HABERMAS, Jürgen. Teoría de la acción comunicativa. Madrid: Taurus, 1987b. Tomos I e II.

HABERMAS, Jürgen. Consciência moral e agir comunicativo. São Paulo: Brasiliense, 1989.

HABERMAS, Jürgen. O discurso filosófico da modernidade. Lisboa: Dom Quixote, 1990.

MARQUES, Mario Osorio. Universidade emergente: o ensino superior brasileiro em Ijuí. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1984.

MARQUES, Mario Osorio. Conhecimento e educação. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1988.

MARQUES, Mario Osorio. Pedagogia: a ciência do educador. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1990.

MARQUES, Mario Osorio. A formação do profissional da educação. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1992a.

MARQUES, Mario Osorio. Os paradigmas da educação. In: Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília: MEC-INEP, v.73, n.175, p.547-565, set.-dez. 1992b. Disponível em: file:///D:/Usuario/Downloads/103-292-PB.pdf. Acesso 16/01/2025.

MARQUES, Mario Osorio. Conhecimento e modernidade em reconstrução. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1993.

MARQUES, Mario Osorio. A aprendizagem na mediação social do aprendido e da docência. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1995.

MARQUES, Mario Osorio. Educação/interlocução, aprendizagem/reconstrução de saberes. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1996.

MARQUES, Mario Osorio. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1997.

MARQUES, Mario Osorio. A escola no computador: linguagens articuladas, educação outra. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1999.

MARQUES, Mario Osorio. Educação nas ciências: interlocução e complementaridade. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 2002.

OLIVEIRA, Manfredo Araújo de. A teoria da educação no conflito das racionalidades. Educação e debate. Fortaleza, 14(2), jul./dez., 1987, p. 1-19. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/handle/riufc/13958. Acesso em 16/01/2025.

SAVATER, Fernando. O valor de educar. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

SCHMIED-KOWARZIK, Wolfdietrich. Pedagogia dialética: de Aristóteles a Paulo Freire. São Paulo: Brasiliense, 1988.

Published

2025-07-30

How to Cite

Boufleuer, J. P. (2025). Training and learning in Mario Osorio Marques. Revista Contexto & Educação, 40(122), e16917. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16917

Issue

Section

O Legado da obra de Mario Osorio Marques para a Educação