Writing as a formative principle for teachers: Contributions of Mario Osorio Marques to Furg’s Pibid
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.16942Keywords:
Teacher Training, Narrative Writing, Collective Portfolio, Classroom Narratives, PIBIDAbstract
The article presents the contributions of Mario Osorio Marques to the Institutional Program of Teaching Initiation Scholarships (PIBID) at the Federal University of Rio Grande (FURG). Writing is highlighted as a formative and epistemological tool, fostering dialogue between theory and practice in teacher education. Materialized in artifacts such as collective portfolios and classroom narratives, writing serves as a means for research and critical reflection. These practices enable program participants to reframe their experiences, investigate their pedagogical practices, and (re)construct knowledge about teaching. Research on these artifacts demonstrates the power of writing as a way of thinking, understanding, and, through this process, becoming a teacher.
References
ALBUQUERQUE, Fernanda. Histórias de sala de aula nas Rodas de Formação de professores de Química: potência para a formação acadêmico-profissional. Tese, 2012.
ALVES, Rubem. Ao professor, com carinho: a arte do pensar e do afeto. Planeta Estratégia, 2021.
ANTIQUEIRA, Liliane Silva de. O aprender com e sobre a linguagem escrita no PIBID matemática: sentidos construídos pelos professores de Matemática em formação acadêmico-profissional. 2018. Tese (doutorado) - FURG, Rio Grande, 2018.
ANTIQUEIRA, Liliane Silva de. Portfólios como artefato das redes de formação de professores: análise de artigos acadêmicos. Revista Pesquisa Qualitativa, 11(27), 496–515, 2023. https://doi.org/10.33361/RPQ.2023.v.11.n.27.571. Acesso em: 13 dez. 2024.
ANTIQUEIRA, Liliane Silva de; CORRÊA, Elaine Pereira; GALIAZZI, Maria do Carmo. Pesquisas sobre portfólios reflexivos na formação de professores: Contribuições e Críticas. Revista Contexto & Educação, 39(121), e12705. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2024.121.12705. Acesso em: 13 dez. 2024.
ANTIQUEIRA, Liliane Silva de; PEREIRA, Elaine Corrêa; GALIAZZI, Maria do Carmo. Pesquisas sobre portfólios de avaliação na formação de professores. Estudos em Avaliação Educacional, São Paulo, v. 32, e08575, 2021. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-68312021000100222&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 13 dez. 2024.
ANTIQUEIRA, Liliane Silva de; PEREIRA, Elaine Corrêa; GALIAZZI, Maria do Carmo. Apostas formativas de portfólios coletivos em diálogo com a pesquisa científica. Educação em Revista, 39, 2023. https://doi.org/10.1590/0102-469835858. Acesso em: 13 dez. 2024.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Encontros e caminhos: formação de educadoras (es) ambientais e coletivos educadores. Brasília: MMA, Diretoria de Educação Ambiental, 2005, p. 83-92. Disponível em: http://www.mma.gov.br/estruturas/educamb/_arquivos/encontros.pdf.
COLARES, Ioni Gonçalves; GALIAZZI, Maria do Carmo; PAULITSCH, Vivian; GALIAZZI (org.). Álbum do PIBID FURG 3. Rio Grande: Editora da FURG, 2014.
COLARES, Ioni Gonçalves; PAULITSCH, Vivian; GALIAZZI, Maria do Carmo (org.). Álbum do PIBID FURG 5. Rio Grande: Editora da FURG, 2016.
CONCEIÇÃO, Gabriela. Entrevista Comigo Mesma. In: GUIDOTTI, Charles et al. (orgs.). Álbum do PIBID FURG 9. Porto Alegre: Casaletras; Rio Grande: FURG, 2024. E-book. Disponível em: https://profissaoprofessor.furg.br/arquivos/Albuns/. Acesso em: 3 jan. 2025.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. A formação acadêmico-profissional: compartilhando responsabilidades entre universidades e escolas. In: Trajetórias e processos de ensinar e aprender: didática e formação de professores. Porto Alegre: EDIPUCRS, v. 1, p. 253-267, 2008.
DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. A formação acadêmico-profissional: compartilhando responsabilidades entre universidades e escolas. In: Trajetórias e processos de ensinar e aprender: didática e formação de professores. Porto Alegre: EDIPUCRS, v. 1, p. 253-267, 2008.
DORNELES, Aline Machado. A roda dos bordados da formação: o que bordam as professoras de Química nas histórias de sala de aula. 2011. Dissertação (Mestrado). Rio Grande, FURG, 2011.
DORNELES, Aline Machado; SUÁREZ, Daniel. Documentação narrativa de experiências pedagógicas na formação docente em redes. Horizontes, 41(1), 2023.
DORNELES, Aline Machado et al. Álbum do PIBID FURG 8. Rio Grande: Editora da FURG, 2023.
GALIAZZI, Maria do Carmo. Educar pela pesquisa: ambiente de formação de professores de Ciências. Tese (Doutorado). Porto Alegre: PUCRS, 2004.
GALIAZZI, Maria do Carmo. Educar pela pesquisa: ambiente de formação de professores. Ijuí: UNIJUÍ, 2004.
GALIAZZI, Maria do Carmo et al. Construção curricular em rede na Educação em Ciências: uma aposta de pesquisa na sala de aula. Ijuí: UNIJUÍ, 2007.
GALIAZZI, Maria do Carmo et al. Aprender em rede na Educação em Ciências. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2008.
GALIAZZI, Maria do Carmo; PAULITSH, Vivian. Álbum do PIBID FURG. Rio Grande: Editora da FURG, 2011.
GALIAZZI, Maria do Carmo; COLARES, Ioni Gonçalves; PAULITSCH, Vivian. Álbum do PIBID FURG 4. Rio Grande: Editora da FURG, 2015.
GALIAZZI, Maria do Carmo; MORAES, Roque. Comunidades Aprendentes de professores: uma proposta de formação no PIBID-FURG. In: GALIAZZI, Maria do Carmo; COLARES, Ioni Gonçalves (orgs.). Comunidades Aprendentes de professores. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2023, p. 259-275.
GUIDOTTI, Charles dos Santos. A investigação desde a sala de aula de ciências: processo de autoformação com aperfeiçoamento teórico-prático de professores no Cirandar. Tese (doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências, Universidade Federal do Rio Grande – FURG, Rio Grande, 2019.
GUIDOTTI, Charles et al. (orgs.). Álbum do PIBID FURG 9. Porto Alegre: Casaletras; Rio Grande: FURG, 2024. E-book. Disponível em: https://profissaoprofessor.furg.br/arquivos/Albuns/. Acesso em: 3 jan. 2025.
MAIO, Ana Zeferina Ferreria; BECK, Dinah Quesada; PEREIRA, Elaine Corrêa (org.). Álbum do PIBID FURG 6. Rio Grande: Editora da FURG, 2017.
MARQUES, Mario Osorio. Escrever é Preciso: o princípio da pesquisa. Ijuí: Editora Unijuí, 1997.
MARQUES, Mario Osorio. Formação do profissional da Educação. Ijuí: Editora Unijuí, 2003.
MARQUES, Mario Osorio. Escrever é Preciso: o princípio da pesquisa, 2. ed. 2011.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. 2. ed. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2016.
MORAES, Roque; MACUSO, Ronaldo. (org). Educação em Ciências: produção de currículos e formação de professores. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2004.
PAULITSCH, Vivian; GALIAZZI, Maria do Carmo; COLARES, Ioni Gonçalves. Álbum do PIBID FURG 2. Rio Grande: Editora da FURG, 2013.
PEREIRA, Elaine Corrêa. (org). Álbum do PIBID FURG 7. Rio Grande: Editora da FURG, 2021.
SOUZA, Moacir Langoni de. Histórias de professores de Química em Rodas de Formação em Rede. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2011.
WARSCHAUER, Cecília. Rodas em rede: oportunidades formativas na escola e fora dela. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.
WELLS, Gordon. Dialogic inquiry: toward a sociocultural practice and theory of Education. New York: Cambridge University Press, 1999.
WELLS, Gordon. Action, talk and text: learning and teaching through inquiry. New York: Teachers College, 2001.
WELLS, Gordon. In: GALIAZZI, Maria do Carmo et al. Indagações dialógicas com Gordon Wells. Porto Alegre: Casaletras, 2023.
ZOLLER, Uri. Ensino de Ciências: do professor tradicional ao professor reflexivo. Cadernos de Pesquisa, v. 26, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.