Reading in the AEE classroom in the municipality of Cerro Largo: Developing phonological awareness in students diagnosed with dyslexia through inclusive games

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.17017

Abstract

This study aims to develop alternatives to support children and young people diagnosed with dyslexia, with an emphasis on fostering phonological awareness and improving the reading process. The research analyzes the application of the educational software EstimuGAME, designed to promote phonological stimulation through interactive and playful games. The study began in 2024 with eight eleven-year-old students from the municipal education network of Cerro Largo who participate in Specialized Educational Assistance (AEE) and will continue throughout 2025. The theoretical framework is based on authors such as Almeida (2009), Castrillon (2013), Condemarin (1986), Dehaene (2012), Magri Filho (2011), Martins (2003), Moojen (2014), Petrossi (2004), Sampaio (2011), and Snowling (2013). The methodology involves applying tests through oral readings before and after using the software, allowing for an assessment of its effectiveness in learning. Preliminary data collected in 2024 indicate progress in the reading skills of most participants, suggesting that the use of playful tools can be a valuable resource for the inclusion and development of students with dyslexia.

References

ABD-ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE DISLEXIA. Disponível em: <http://dislexia.org.br/v1/index.php/health-living-c/140-como-interagir-com-o-dislexico-em-sala-de-aula> Acesso em: 27 de janeiro de 2025.

ALMEIDA, Norma Martins de. Aprendizagem: normal e prejudicada. São Paulo: Santos Editora, 2009.

CASTRILLON, Luciana Maria Teixeira. Problemas de aprendizagem, soluções de aprendizagem: respostas instrucionais para as necessidades de cada aprendiz. In: ALVES, Luciana; MOUSINHO, Renata; CAPELLINI, Simone. Org(s). Dislexia: novos temas, novas perspectivas. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2013. p.371-404.

CONDEMARIN, Mabel (org). Maturidade Escolar: manual de avaliação e desenvolvimento das funções básicas para a aprendizagem escolar.Enelivros. 1986.

DEHAENE, Stanislas. Os neurônios da leitura: como a ciência explica nossa capacidade de ler. Porto Alegre: Penso, 2012.

MAGRI FILHO, Hélio. Sou Disléxico... e daí? São Paulo: M. Books do Brasil. Acesso em: 27 de janeiro de 2025.

MOOJEN, Sônia (coord.); LAMPRECHT, Regina; SANTOS, Rosangela M.; FREITAS, Gabriela M.; BRODACZ, Raquel; SIQUEIRA, Maity; COSTA, Adriana C.; GUARDA, Elisabet. CONFIAS: Consciência Fonológica: instrumento de Avaliação Sequencial. São Paulo: 3 ed - Casa do Psicólogo, 2014.

PETROSSI, Eduardo. O que é Dislexia. Revista Superinteressante. Edição 207, dezembro de 2004. Disponível em: http://super.abril.com.br/ciencia/o-que-edislexia Acesso em: 28 de jan. de 2025.

SAMPAIO, Simaia. Dificuldades de aprendizagem: a Psicopedagogia na relação sujeito, família e escola. 3.ed. Rio de janeiro: Wak Editora, 2011.

SNOWLING, Margaret Jean. Dislexia. 2ª ed. São Paulo: Santos Editora Ltda., 2004. Margaret J. HULME, Charles. A ciência da Leitura. Porto Alegre: Penso, 2013.

Published

2025-03-11

How to Cite

Link, C. T., Batista, J. de F., Gonçalves, A. C. T., & Ziesmann, C. I. (2025). Reading in the AEE classroom in the municipality of Cerro Largo: Developing phonological awareness in students diagnosed with dyslexia through inclusive games. Revista Contexto & Educação, 40(122), e17017. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.17017

Issue

Section

Formação e Prática Docente para/na Educação Inclusiva – desafios e perspectivas para um ensino transformador