Mario Osorio Marques: a desecrator´s pedagogisms of death
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2025.122.17205Keywords:
University, Human Formation, Mario Osorio MarquesAbstract
This article reflects on the contributions of the humanist Mario Osorio Marques in the context of education. He is an original thinker who is still little known in academia. The thematization of his life is based on the experience of one of his former students, in consultation with his works and other theoretical contributions, resulting in bibliographic research of a qualitative and poetic nature. His epistemic stance of thinking about educational problems made him break geographical boundaries. Among his achievements is the creation of FAFI (Faculty of Philosophy, Sciences and Letters) in 1957, today the Regional University of the Northwest of the State of Rio Grande do Sul - UNIJUÍ and, later, he was the idealizer in opening the Postgraduate Program in Educational Sciences - PPGEC/Unijuí. Mario Osorio understood like few others the importance of the University as an environment for the formation and development of humanities, using pillars such as research, reading and writing. More than just an act of learning, reading and writing, for him, are acts of resistance. He left much more than a living legacy of understanding the University and of secular education that does not give in to the impoverishment imposed by the rational, fragmentary and transmissive logic to which we were and continue to be exposed. He left an example of epistemological persistence, demonstrating that reading, writing and knowing are pillars of human emancipation, producers of the world, generators of consciousness and living energy that impel and challenge us to be all too human in our ethical-formative untimeliness.
References
AGAMBEN, G. Profanações. São Paulo: Boitempo, 2007.
BERMAN, Marshall. 10ª reimpressão. Tudo o que é sólido desmancha no ar: a aventura da modernidade. São Paulo: Companhia das Letras, 1986.
DALBOSCO, Claudio A.; FLICKINGER, Hans-Georg Diálogo entre Hans-Georg Flickinger e Claudio A. Dalbosco: traços de uma viagem hermenêutico-formadora. In: DALBOSCO, Claudio A. [et al.] (Org.). Universidade formadora: Festschrift a Hans-Georg Flickinger. Passo Fundo: EDIUPF; Porto Alegre: Editora Fundação Fênix, 2024. p. 12-40
FOUCAULT, Michel. A vida dos homens infames. In: Estratégia, poder-saber. Ditos e escritos IV. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2003, p.203-222.
GUITTON, Jean. O trabalho intelectual: conselhos para os que estudam e para os que escrevem Campinas, SP: CEDET, 2018.
LAFUENTE, Antonio. Educação: a aposta radical do oficinar. Publicado por Outras Palavras em 10-12-2020. Disponível em https://www.ihu.unisinos.br/categorias/605489-educacao-a-aposta-radical-do-oficinar. Acesso em: 12/12/2024.
MARQUES, Mario Osorio. Universidade emergente: o ensino superior brasileiro em Ijuí. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1984. Revista pedagógica, v.18, n.37, jan./abr. 2016.
MARQUES, Mario Osorio. Conhecimento e educação. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1988.
MARQUES, Mario Osorio. Pedagogia: a ciência do educador. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1990 (2002).
MARQUES, Mario Osorio. A formação do profissional da educação. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1992.
MARQUES, Mario Osorio. Os paradigmas da educação. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília: MEC-INEP, v. 73, n. 175, p. 547-565, set./dez. 1992a. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/index.php/RBEP/article/view- File/389/394. Acesso em: 1º dez. 2015.
MARQUES, Mario Osorio. Conhecimento e modernidade em reconstrução. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1993.
MARQUES, Mario Osorio. A aprendizagem na mediação social do aprendido e da docência. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1995.
MARQUES, Mario Osorio. Educação/interlocução, aprendizagem/ reconstrução de saberes. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1996.
MARQUES, Mario Osorio. Escrever é preciso: o princípio da pesquisa. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1997 (2003).
MARQUES, Mario Osorio. A escola no computador: linguagens articuladas, educação outra. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 1999.
MARQUES, Mario Osorio. Educação nas ciências: interlocução e complementaridade. Ijuí: Ed. UNIJUÍ, 2002.
MARQUES, Mario Osorio. O educador/pedagogo na relação educativa direta. Contexto e educação, Ijuí, Livraria Unijuí editora, v. 1, n. 1, jan./mar. 1990. p. 17-30
MATURANA, Humberto. Ontologia da realidade. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2014.
MATURANA, H.; VARELA, F. De máquinas e seres vivos: Autopoiese: a organização do vivo. 3. ed. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
MATURANA, Humberto; REZEPKA, Sima N. de. Formação humana e capacitação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.
MATURANA, Humberto; VARELA, Francisco. A árvore do conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. Campinas/São Paulo: Editora Psy II, 1995.
MORIN, Edgar. Conhecimento, ignorância, mistério. Rio de Janeiro: Bertrand Russel, 2020.
TREVISAN, Amarildo Luiz. O último refúgio da palavra: o desafio de escrever como gente. Escrever com alma, sentimento... “é mais do que desafio. É ato de resistência”. Claudemir Pereira [online], 08 fev. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).