A PRODUÇÃO DE SABERES POR UM GRUPO DE LICENCIANDOS EM MATEMÁTICA: UM OLHAR A PARTIR DO ESTÁGIO SUPERVISIONADO DE ENSINO
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2014.92.165-189Abstract
Resumo: O presente artigo tem por objetivo problematizar e discutir acerca do Estágio supervisionado de ensino enquanto instância privilegiada de produção de saberes para a formação profissional do futuro professor. Se constitui a partir de uma pesquisa documental, com abordagens qualitativas, realizada por meio de uma análise textual atenta em relatórios finais de estágio do Ensino Fundamental de licenciandos do Curso de Licenciatura em Matemática, da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ), realizado durante o componente curricular de Prática de Ensino sob forma de Estágio Supervisionado I: Matemática no Ensino Fundamental, no primeiro semestre de 2011. Como fundamentação teórica para as análises aqui empreendidas, consideramos as discussões apresentadas por Freire (1996), Tardif (2002), Fiorentini (2003), Imbernón (2000), Nóvoa (1995), entre outros que tratam da prática docente e dos saberes docentes necessários para a formação profissional. As análises nos permitem pontuar que o estágio supervisionado de ensino, para este grupo de licenciandos, possibilita a produção/mobilização de saberes docentes necessários a prática educativa a partir de reflexões desenvolvidas nas e após o transcorrer das ações em sala de aula.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.