A HETEROGENEIDADE DAS ELITES BRASILEIRAS E AS ESTRATÉGIAS DISTINTAS NA OBTENÇÃO DO SUCESSO ESCOLAR
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2012.87.26-53Abstract
Este estudo bibliográfico busca compreender quais são os diferentes grupos da elite identificáveis nos estudos sobre a escolarização das elites e quais as estratégias acionadas pelas famílias para garantir o sucesso escolar dos filhos nos diferentes grupos da elite. Perscruta possíveis respostas a essas questões ao incursionar nas leituras do referencial teórico no qual está circunscrito o objeto em foco. Sem a pretensão de findar a discussão, consideramos que esse exercício teórico contribuiu para elucidar conceitos e fazer as relações necessárias para compreender que há diferentes grupos de elite, que possuem peculiaridades específicas, mas que se caracterizam pela consciência de si e pelo reconhecimento dos outros, por se tratar de um grupo distinto, não só pela posse de capital econômico, mas também pela posse de capital cultural, social e escolar e que as estratégias escolares são resultantes de habitus determinados, construídos de acordo com as condições específicas de cada grupo familiar e com base nos capitais possuídos pelo grupo.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.
