COTAS RACIAIS COMO FORMA DE RESISTÊNCIA: UM ENFOQUE FREIRIANO
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2014.92.91-108Abstract
O texto aborda o tema relativo às Cotas Raciais a partir da perspectiva de análise da legislação brasileira que abre possibilidades para um desmascaramento da falsa igualdade racial, da legalização de ações afirmativas, entre elas, a promulgação da lei 10639/03, que estabelece o ensino da História e cultura afrobrasileira em sala de aula. O ponto de vista teórico de onde pretendemos realizar nossa exposição é o conceito freiriano de resistência que aposta na escola como meio de transformação social. Buscamos contextualizar as formas existentes de resistência, tendo em vista a admissão ou ponto de partida da perspectiva althusseriana acerca do que denominamos como um dos Aparelho Ideológico do Estado – a escola – que a partir da ótica freiriana possui a possibilidade de mudança. Compreendendo que o fato da inserção de cotas raciais no sistema de ingresso das Universidades é um grande passo na História do Brasil, ressaltamos o quanto é importante consolidar práticas de resistência do professor para que possa ocorrer uma real modificação no cenário educacional brasileiro. Conclui que, apesar de a teoria freiriana não conter elementos teóricos mais diretos para uma educação antirracista, pode contribuir na reflexão por meio do conceito de resistência.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.