MULTICULTURALISMO E EDUCAÇÃO AMBIENTAL: REFLEXÕES ACERCA DA CONSTRUÇÃO DE UMA NOVA POSTURA ÉTICA DOS SERES HUMANOS
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2015.97.67-93Abstract
Resumo:
O presente estudo trata acerca da necessidade de uma nova postura ética dos seres humanos frente ao direito das presentes e futuras gerações ao meio ambiente ecologicamente equilibrado e objetiva perquirir a possibilidade do multiculturalismo e da educação ambiental servirem como instrumentos importantes na construção dessa nova postura humana. É preciso resgatar a ética, em busca do equilíbrio, que perpasse desde as relações do homem consigo mesmo, com o outro e com o seu meio ambiente. A abordagem leva a conclusão de que é possível a construção de uma nova postura ética dos seres humanos, postura esta de proteção do direito humano das futuras gerações ao meio ambiente, revelando o multiculturalismo e a educação ambiental essenciais para essa construção e para a transformação social.
Palavras-chaves: Multiculturalismo. Educação ambiental. Futuras gerações. Meio ambiente.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.