REDES DE CONVERSAÇÃO: VIRTUALIZAÇÕES E ATUALIZAÇÕES NA TECITURA DO CURRÍCULO DE UM CURSO ONLINE DE LICENCIATURA EM CIÊNCIAS
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2013.91.4-36Abstract
O artigo trata da investigação sobre o fluxo do linguajear e do emocionar do habitar humano emergente da rede de conversação (RP) que foi se constituindo no conversar sobre um Curso OnLine de Licenciatura de Ciências para elaborar o Projeto Pedagógico e o Currículo do Curso. Para compreender o fenômeno, foi preciso entender o processo de virtualização, ou seja, a emergência das recordações, evocações, imaginações e simulações que o linguajear e o emocionar na RP possibilitavam aos professores, enquanto atualizavam o currículo que estava em constante movimento. Utilizamos como marco teórico os conceitos redes de conversação, linguajear e emocionar cunhados por Humberto Maturana e os conceitos de virtualização e atualização de Pierre Lèvy. Para compreender este processo, utilizamos a Análise Textual Discursiva (ATD) associada à planilha Excel e posteriormente migramos para o software NVivo7. Da ATD emergiram duas categorias: Fragmentação do conhecimento e isolamento das áreas: uma questão cultural e, Distanciamento da instância formadora e da escola: espaço-tempo na Educação OnLine, quem forma quem? O Currículo passou a ser compreendido como o novo que foi emergindo do turbilhão da trama nas redes, ou seja, das atualizações.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.