A RELIGAÇÃO DOS SABERES A PARTIR DA SÉRIE COSMOS DE CARL SAGAN
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2018.104.151-171Abstract
Resumo: Neste texto nosso objetivo é analisar a série Cosmos, criada por Carl Sagan no final da década de 70, sob o ponto de vista da estratégia de colocar tudo em contexto pela religação dos saberes, conforme sugere o pensador francês Edgar Morin. Uma das tendências da educação escolar no futuro é a de utilizar de forma cada vez mais intensiva os resultados da Ciência e as novas tecnologias. Por esta razão, neste artigo, buscamos refletir sobre as possibilidades de uma educação criativa com base nas inovações científicas e tecnológicas levando em conta aquilo que foi apresentado na série Cosmos. O desafio que se coloca é promover a religação dos saberes com o objetivo de superar a sua fragmentação no processo de ensino-aprendizagem da Educação Básica. A série Cosmos, sob esse aspecto, apresenta-se como um recurso didático com potencial para promover uma compreensão contextualizada e complexa da realidade pela religação dos saberes.
Palavras-chave: Educação Básica. Religação dos saberes. Série Cosmos.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.