EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS E ENSINO SUPERIOR: UMA ANÁLISE DO CURRÍCULO E DA FORMAÇÃO DOCENTE NAS LICENCIATURAS DO INSTITUTO FEDERAL DO CEARÁ.
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2018.104.291-322Abstract
Este trabalho analisa como os Projetos Políticos Pedagógicos-PPCs dos cursos de Licenciatura do Instituto Federal de Educação– IFCE têm contemplado a Educação em Direitos Humanos – EDH na formação dos alunos, futuros professores. A metodologia empregada contemplou a pesquisa bibliográfica e documental, com adoção de termos-chaves e a construção de grades de análises abordando três eixos observados nos PPCs: Perfil do Egresso, Matriz Curricular e Bases Legais; intencionando compreender como a educação em direitos humanos é contemplada na formação discente. Foi possível observar que a EDH no ensino superior ainda é contemplada de forma elementar e desarticulada do debate sobre os Direitos Humanos, o que sugere desafios para a concretização do direito à EDH. Observa-se que é primordial o fortalecimento de estratégias que incluam a educação em direitos humanos no cotidiano das instituições, e nas práticas educativas para a formação docente nos cursos de educação superior.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.