Dialogues and images: Spaces and functions of school from a group of elementary school senior students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.8018

Abstract

Which learnings are possible in the school? In which school spaces does one learn? This discussion was held with 9th grade elementary School students attending a public school in the countryside of the state of Rio Grande do Sul (RS). It was part of the research "The school and the configurations of contemporaneity: The voice of senior high school and elementary school student" (MCTI/CNPq/Universal 14/2014), linked to the Master’s Course in Teaching of a university in RS. The meetings fostered debates, picture production and discussions about the images produced, considering the question: ‘which is the function of the school in contemporaneity?’. The discussion and approach of the materials were based on the Foucauldian discourse analysis (2010, 2012, 2013). The students highlighted that teaching the contents is a school function, but it is also by means of the school that they remember their childhood, the time they lived there and the friends they made. They pointed out that the learning spaces can include the classroom, the schoolyard, the sports court, the corridors, the playground, the library. Furthermore, they confirmed that the school enables other constructions besides what is pre-established in the school documents, leaving marks in the students.

References

AQUINO, Julio Groppa. Da (contra) normatividade do cotidiano escolar: problematizando discursos sobre a indisciplina discente. Cadernos de Pesquisa, v. 41, n. 143, p. 456-484, 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v41n143/a07v41 n143. Acesso em: 20 maio 2017.

BANKS, Marcos. Visual methods in social research. London: Sage, 2001.

CORTI, Ana Paula. Uma diversidade de sujeitos: juventude e diversidade no ensino médio. In: BRASIL, Ministério da Educação. Juventude e Escolarização: os sentidos do ensino médio. Ano XIX, boletim 18, p. 12-15, Novembro de 2009.

CUNHA, Maria Isabel da. Os conceitos de espaço, lugar e território nos processos analíticos da formação dos docentes universitários. Revista Educação UNISINOS, v. 12, n. 3, p. 182-186, 2008. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/5324. Acesso em: 16 mar. 2017.

DAL’IGNA, Maria Claudia. Grupo focal na pesquisa em educação: passo a passo teórico-metodológico. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (org.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012. p. 196-217.

FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collége de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 22. ed. São Paulo: Edições Loyola, 2012.

FOUCAULT, Michel. Problematização do sujeito: psicologia, psiquiatria e psicanálise. Coleção Ditos & Escritos I. Organização e seleção de textos: Manoel Barros da Motta; tradução: Vera Lúcia Avelallar Ribeiro. 3. ed. Rio de Janeiro: Florense Universitária, 2010.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: o nascimento da prisão. 41. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

GATTI, Bernadete. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Liber livro, 2005.

HATTGE, Morgana Domênica et al. Currículo, governamento e processos de subjetivação. In: MUNHOZ, Angélica Vier; COSTA, Cristiano Bedin da; OHLWEILER, Mariane Inês. (org.). Currículo, espaço, movimento: notas de pesquisa. Lajeado: Ed. Univates, 2016. p. 49-58.

LOPES, Maura Corcini; VEIGA-NETO, Alfredo. Os meninos. Educação e Realidade, v. 29, n. 1, p. 229-239, jan./jun. 2004.

MASSCHELEIN, Jan; SIMONS, Maarten. Em defesa da escola: uma questão pública. Tradução: Cristina Antunes. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2014.

RIBEIRO, Solange Lucas. Espaço Escolar: um elemento (in) visível no currículo. Sitientibus, Feira de Santana, v. 31, p. 103-118, 2004.

RODRIGUES, Aline et al. Currículo em foco: teorias, documentos e movimentos. In: MUNHOZ, Angélica Vier; COSTA, Cristiano Bedin da; OHLWEILER, Mariane Inês. (org.). Currículo, espaço, movimento: notas de pesquisa. Lajeado: Ed. Univates, 2016. p. 29-40.

SARDE NETO, Emilio; MALANSKI, Lawrence Mayer. Território, cultura e representação. 2. ed. Curitiba: InterSaberes, 2016. 222 p. (Livro eletrônico). Disponível em: https://livrariaintersaberes.com.br/produto/territorio-cultura-e-representacao/.

SCHWERTNER, Suzana Feldens. Escultural como somente o humano pode ser: quando o hiper-realismo nos convoca a pensar o currículo. In: MUNHOZ, Angélica Vier et al. (org.). Currículo, espaço, movimento – notas de pesquisa. Lajeado: Editora da Univates, 2016. p. 67-80.

SCHWERTNER, Suzana Feldens; CONRAD, Jaqueline. Um click na escola: olhares e discursos de jovens estudantes sobre a instituição escolar contemporânea. Caderno pedagógico, Lajeado, v. 13, n. 2, p. 28-46. 2016.

SCHWERTNER, Suzana Feldens; CONRAD, Jaqueline; DIESEL, Daniela; WEBER, Daniela Maria. O livro é de papel, e a imaginação rola solta: a biblioteca escolar na ótica de jovens estudantes. Educação em Foco, ano 20, n. 31, p. 95-114. 2017.

SCHWERTNER, Suzana Feldens; MUNHOZ, Angélica Vier. Imagens da escola e suas funções na contemporaneidade: o discurso de estudantes concluintes do ensino médio. Imagens da Educação, v. 7, n. 1, p. 58-69. 2017.

SIBILIA, Paula. Redes ou paredes: a escola em tempos de dispersão. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

TORRE, Daniela; MURPHY, Joseph. A different lens: changing perspectives using photo-elicitation interviews. Educational Policy Analysis Archives, v. 23, n. 111, p. 1-23, 2015. Disponível em: http://epaa.asu.edu/ojs/article/view/2051. Acesso em: 5 nov. 2017.

WOODGATE, Roberta; ZURBA, Melanie; TENNENT, Pauline. Worth a thousand word? Advantages, challenges and opportunities in working with photovoice as qualitative research method with youth and their families. Forum: qualitative social research, v. 18, n. 1, 2017. Disponível em: http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/2659/4045. Acesso em: 5 nov. 2017.

Published

2023-09-26

How to Cite

Zanelatto, E. M., Schwertner, S. F., & Weber, D. M. (2023). Dialogues and images: Spaces and functions of school from a group of elementary school senior students. Context and Education Journal, 38(120), e8018. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.8018

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes