The historical maps in the student´s book of São Paulo State.

Authors

  • Barbara Gomes Flaire Jordão Universidade de São Paulo – USP https://orcid.org/0000-0002-8000-1876
  • Carla Cristina Reinaldo Gimenes de Sena Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – Unesp

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.8182

Abstract

Not only interdisciplinary, Cartography has also become of daily importance at school. However, there is a certain knowledge which should be taught in order to comprehend the map as a language. This is the case of historical maps. They allow students to notice and to analyze the geographical and historical changes, which in turn reflect at the representation of the space, and also to understand geographical concepts.  Today when we refer to the discipline Geography, the didactic material displays many colored printed images which show an advance in the insertion of cartography as a teaching methodology. On the contrary of which was expected however, older maps are not displayed so often and when they appear, they are not used in a functional way. Inside this context there is the didactic material distributed by the Secretaria do de Educação Estado de São Paulo (the Education´s Secretary of the State of São Paulo) to all public schools of the state. This work analyzed historical maps presented in the Geography didactic material mentioned above and the adopted methodologies used to their utilization in the classroom. Interviews with state teachers were conducted. Among the results it was verified an underuse of those maps because of their scarcity in the analyzed material and because of the professional training of the teachers, which result in many obstacles to the utilization of the historical cartography as a knowledge source.

 

References

ALMEIDA, R. D. de. Cartografia Escolar. 2. ed. São Paulo: Contexto. 2010.

ALMEIDA, R. D. de; PASSINI, E. Y. O espaço geográfico: ensino e representação. São Paulo: Contexto. 1994.

ATKOCIUS, F. R. Maps in decision making: why almost every negotiation starts and ends with a map? Dresden: 26th International Cartography Conference, 2013.

BARBOSA, T. O ensino de geografia pela cartografia histórica. Geosaberes, v. 1, n. 2, p. 127-144, 2010. Disponível em: http://www.geosaberes.ufc.br/seer/index.php/geosaberes/article/viewFile/42/pdf8.

BOURDIEU, P. Gostos de classe e estilos de vida. In: ORTIZ, R. (org.). A Sociologia de Pierre Bourdieu. São Paulo: Olho´Água. 2003.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: geografia. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://geociencias.terapad.com/resources/5043/assets/documents/geografia.pdf.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC/SEF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/.

CARMO, W. R. do; SENA, C. C. R. G de, JORDÃO, B. G. F. The contribution of the tactile cartography for the teacher training in Brazil. In: JOINT ICA SYMPOSIUM, 2013, Dresden, Alemanha. Anais [...]. Dresden, Alemanha, 2013.

CARVALHO, M. D. de. Geographia do Brasil. 4. ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1929.

CASTELLAR, S. M. V. R. Noção de espaço e representação cartográfica – ensino de geografia nas séries iniciais. 1996. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade de São Paulo, Brasil, 1996.

CASTROGIOVANNI. A. Ensino de Geografia: práticas e textualizações no cotidiano. 7. ed. Porto Alegre: Mediação. 2009.

DUTENKEFER, E. Representações do espaço geográfico: mapas dasimétricos, anamorfoses e modelização gráfica. 2010. Dissertação (Mestrado em Geografia Física) – DG, FFLCH, Universidade de São Paulo, Brasil, 2010.

FONSECA, F. P. A inflexibilidade do espaço cartográfico, uma questão para a Geografia: análise das discussões sobre o papel da Cartografia. 2004. Tese (Doutorado em Geografia) – FFLCH/USP, São Paulo, 2004.

FONSECA, F. P.; OLIVA, J. Cartografia. São Paulo: Editora Melhoramentos, 2013. (Coleção Como eu ensino).

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes, 1977.

FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2005 [1997].

GOFFMAN, E. Estigma. Notas sobre a manipulação da identidade deteriorada. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1983 [1963].

GOFFMAN, E. A apresentação do eu na vida de todos os dias. Lisboa: Relógio d'Água, 1993 [1959].

HARLEY, B. Mapas, saber e poder, In: GOULD, P;. BAILLY, A. Le pouvoir des cartes et la cartographie. Paris: Antropos, 1995. Disponível em: https://doi.org/10.4000/confins.5724. Acesso em: 24 set. 2023.

HARLEY, B. Textos y contextos em la interpretación de los primeiros mapas. In: HARLEY, B. (org.). En La nueva naturaleza de los mapas: Ensayos sobre la história de la Cartografia. México: Fondo de Cultura Económica, 2005. p. 59-78.

INTERNATIONAL CARTOGRAPHIC ASSOCIATION. ICA. ICA Strategic Plan 2011-2019. Disponível em: https://icaci.org/files/documents/reference_docs/ICA_Strategic_Plan_2011-2019.pdf.

JAMES, W. O princípio da psicologia. Chicago: Encyclopedia Britannica, 1952 [1989].

KANT, I. Crítica da razão pura. São Paulo: Brasiliense, 1989.

KANTOR, I. Usos diplomáticos da ilha-Brasil: polêmicas cartográficas e historiográficas. Varia história, v. 23, n. 37, p. 70-80, 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-87752007000100005.

MARTINELLI, M. A sistematização da Cartografia temática. In: ALMEIDA, R. D. de (ed.). Cartografia escolar. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2010. p. 193-220.

MARTINS, E. R. Geografia e ontologia: o fundamento geográfico do ser. Revista GEOUSP – Espaço e Tempo, São Paulo, Departamento de Geografia da Universidade de São Paulo, v. 11, n. 1, p. 33-51, 2007.

NOGUEIRA, C. Olhos de madeira: nove reflexões sobre a distância. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

OLIVEIRA, L. Estudo metodológico e cognitivo do mapa. Tese (Docência Livre) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro (SP), 1978.

PACHOUD, B. The teleological dimension of perceptual and motor intentionality. In: PETITOT, J. (ed.). Naturalizing phenomenology: Issues in contemporary phenomenology and cognitive science. Stanford: Stanford University Press, 2000. p. 196-202.

PALSKY, G. Des représentations topographiques aux représentations thématiques. Recherches historiques sur la communication cartographique. Bulletin Association des Géographes Français, p. 389- 398, 1984.

REIS JÚNIOR, Dante Flávio da Costa. Conversas sobre o pensamento (4): Denise Pumain e a experiência francesa na quantificação do urbano. Geografia, v. 35, n. 1, p. 227-235, jan/abr. 2010. Disponível em: http://repositorio2.unb.br/jspui/handle/10482/6824

RORTY, R. Philosophy and the mirror of nature. Princeton: Priceton University, 1981.

SALICHTCHEV, K. A. Algumas reflexões sobre o objeto e o método da Cartografia depois da Sexta Conferencia Cartográfica Internacional. Seleção de textos: Cartografia temática, n. 18, p. 17-23, 1988.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação. Caderno do professor: geografia, ensino fundamental. 6a série, volume 1. Secretaria da Educação, São Paulo: SEE. 2009a.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação. Caderno do aluno: geografia, ensino fundamental. 5a série, volume 2. Secretaria da Educação, São Paulo: SEE. 2009b.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação. Caderno do aluno: geografia, ensino fundamental. 6a série, volume 1. Secretaria da Educação, São Paulo: SEE. 2009c.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação. Caderno do aluno: geografia, ensino fundamental. 7a série, volume 1. Secretaria da Educação, São Paulo: SEE, 2009d.

SÃO PAULO. Secretaria da Educação. Caderno do aluno: geografia, ensino fundamental. 7a série, volume 4. Secretaria da Educação, São Paulo: SEE. 2009e.

SCHOPENHAUER, A. O mundo como vontade e como representação. In: AIUB, M. Filosofia clínica e educação. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2014. [1941]. p. 1-15.

SCHUTZ , A. Collected Papers III. The Hague: Martinus Nijjoff, 1975.

SENA, C. C. R. G. Cartografia tátil no ensino de Geografia: uma proposta metodológica de desenvolvimento e associação de recursos didáticos adaptados a pessoas com deficiência visual. 2009. Tese (Doutorado em Geografia) – Departamento de Geografia, FFLCH ,USP, São Paulo, 2009.

Published

2023-09-26

How to Cite

Jordão, B. G. F., & de Sena, C. C. R. G. (2023). The historical maps in the student´s book of São Paulo State. Revista Contexto &Amp; Educação, 38(120), e8182. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.8182