EDUCAÇÃO EM SAÚDE, MEDIADA POR FILME COMERCIAL, NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS DA NATUREZA
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.109.74-89Keywords:
Science teaching, Pedagogical practice, Movies in educationAbstract
Curricular changes, the insertion of new technologies, the social context and the economic and political conditions of modern society affect the process of teacher training. Based on this understanding, this work presents analyzes, discussion and significance of Health Education (ES), in the initial and continuing teacher training, using the commercial film " My Sister's Keeper (USA, 2009)". The guiding question was: what learning in health education is produced in the discussion of commercial films, in classes of basic or higher education? Twenty-six professors of Biological Sciences, in initial and continuing formation, with systematic training meetings, participated in seven film sessions. In each, the group watched a film and discussed the understandings of health and health education. The sessions were audiographed, transcribed, read and identified the significant excerpts. The Microgenetic Analysis of the transcripts of the discussions produced, showed that the debate and interactions in the group made it possible to broaden and re-signify the understanding of health in an articulation of anatomical, physiological and biochemical, social, emotional and environmental aspects. In addition, issues such as finitude of life, euthanasia, right to dignified death and aging were addressed in the discussion, broadening the understanding of health promotion.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).