EDUCAÇÃO EM SAÚDE, MEDIADA POR FILME COMERCIAL, NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS DA NATUREZA

Authors

  • Eliane Gonçalves dos Santos Universidade Federal da Fronteira Sul, Campus Cerro Largo
  • Maria Cristina Pansera de Araújo
  • Graça Simões de Carvalho

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.109.74-89

Keywords:

Science teaching, Pedagogical practice, Movies in education

Abstract

Curricular changes, the insertion of new technologies, the social context and the economic and political conditions of modern society affect the process of teacher training. Based on this understanding, this work presents analyzes, discussion and significance of Health Education (ES), in the initial and continuing teacher training, using the commercial film " My Sister's Keeper (USA, 2009)". The guiding question was: what learning in health education is produced in the discussion of commercial films, in classes of basic or higher education? Twenty-six professors of Biological Sciences, in initial and continuing formation, with systematic training meetings, participated in seven film sessions. In each, the group watched a film and discussed the understandings of health and health education. The sessions were audiographed, transcribed, read and identified the significant excerpts. The Microgenetic Analysis of the transcripts of the discussions produced, showed that the debate and interactions in the group made it possible to broaden and re-signify the understanding of health in an articulation of anatomical, physiological and biochemical, social, emotional and environmental aspects. In addition, issues such as finitude of life, euthanasia, right to dignified death and aging were addressed in the discussion, broadening the understanding of health promotion.

Author Biographies

Eliane Gonçalves dos Santos, Universidade Federal da Fronteira Sul, Campus Cerro Largo

Licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (2002). Especialização em Interdisciplinaridade pela FACIPAL (2003). Mestrado em Ensino Científico e Tecnológico (2011) pela URI. Doutoranda no programa de Pós-Gradução Educação nas Ciências (UNIJUÍ). Já atuou na educação básica nas disciplinas de Ciências e Biologia. Tutora EaD do curso de Pedagogia da UFPel. Atualmente professora de Prática de Ensino e Estágio Supervisionado em Ciências e Biologia da Universidade Federal da Fronteira Sul - Campus Cerro Largo, atuando na pesquisa, extensão e docência, principalmente nos seguintes temas: formação de professores, cinema e o ensino de ciências/biologia,experimentação no ensino de ciências.Coordenadora do PIBID Ciências Biológicas

Maria Cristina Pansera de Araújo

Professora Doutora do Programa de Pós-Graduação em Educação nas Ciências da Universidade Regional do Noroeste do Rio Grande do Sul (UNIJUI).

Graça Simões de Carvalho

Professora Catedrática da Universidade do Minho (Uminho), Braga- Portugal.

Published

2019-08-30

How to Cite

Gonçalves dos Santos, E., de Araújo, M. C. P., & de Carvalho, G. S. (2019). EDUCAÇÃO EM SAÚDE, MEDIADA POR FILME COMERCIAL, NA FORMAÇÃO DE PROFESSORES DE CIÊNCIAS DA NATUREZA. Context and Education Journal, 34(109), 74–89. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.109.74-89