A MULTIMODALIDADE E A INTERCULTURALIDADE NO ENSINO DO ESPANHOL: UMA ANÁLISE DO LIVRO DIDÁTICO CERCANÍA JOVEN
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.108.72-91Keywords:
Interculturality. Critical multimodal literacy. Textbook. Spanish language.Abstract
The new social practices that have emerged in society have given rise to different forms of communication and new literacies, highlighting two types of multiplicities arising from contemporary globalized society: cultural and textual. Therefore, the objective of this work is to investigate how the textbook Cercanía joven proposes the reading of multimodal texts in order to promote interculturality and critical literacy. In order to base our analyzes, we are guided by Araújo (2011), Descardeci (2002), Dionisio (2008), Kress and Van Leeuwen (2006), Rojo (2012), García Canclini Santos (2004) among others. From the methodological point of view, this is a descriptive and interpretative research, from a qualitative nature. The corpus of the research is composed of the section "Cultures in dialogue: nuestra cercanía", from the volume one of the textbook, from which the following results were obtained: that section has as objective that the student develops a dialogue between their culture and the culture of Hispanic countries, establishing a relationship of interaction and respect, as proposed by the principle of alterity. However, at times we could understand that the texts provided scope for critical multimodal exploration, but the interpretation activities did not exploit this potential.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).