COLONIALISMO DO SABER E SUAS IMPLICAÇÕES PARA A APLICAÇÃO DA LEI Nº 10.639/2003 NAS ESCOLAS PÚBLICAS
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.108.42-56Keywords:
Colonialism of knowledge. Law 10639/2003.Teaching of racial ethnic relations.Abstract
ABSTRACT
To see new scope for the implementation of Law 10.639/2003, implies the deconstruction of Eurocentric knowledge, the visibility of new cultures and, above all, recognition of the Self and the Other. Starting from this idea, it is possible to understand that the implementation of the Law brings with it complexities related to what was imposed to centuries of colonial domination and the construction of identities. It is therefore necessary to problematize the implications of the colonizing discourse in this process; of the ways in which this argument was prerogative for the exploitation of work, stereotyping and depreciation of the image of the black population. With the objective of reflecting on the teaching of racial ethnic relations in basic education and its epistemological challenges to the implementation of the Law, in addition to thinking about possibilities of blacking the lesson plans, the text translates into concerns about the right of the student to know an Africa that is discouraged and valued. Based on bibliography, based on AnibalQuijano, Sandra Pettit, and JurgenHabermas, we seek to contribute to an analysis of the need for ethnic recognition of teachers as a way of deconstructing Eurocentric knowledge for the construction of new inclusive paradigms.
Keywords: Colonialism of knowledge. Law 10639/2003. Teaching of racial ethnic relations.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).