COLONIALISMO DO SABER E SUAS IMPLICAÇÕES PARA A APLICAÇÃO DA LEI Nº 10.639/2003 NAS ESCOLAS PÚBLICAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.108.42-56

Keywords:

Colonialism of knowledge. Law 10639/2003.Teaching of racial ethnic relations.

Abstract

ABSTRACT

To see new scope for the implementation of Law 10.639/2003, implies the deconstruction of Eurocentric knowledge, the visibility of new cultures and, above all, recognition of the Self and the Other. Starting from this idea, it is possible to understand that the implementation of the Law brings with it complexities related to what was imposed to centuries of colonial domination and the construction of identities. It is therefore necessary to problematize the implications of the colonizing discourse in this process; of the ways in which this argument was prerogative for the exploitation of work, stereotyping and depreciation of the image of the black population. With the objective of reflecting on the teaching of racial ethnic relations in basic education and its epistemological challenges to the implementation of the Law, in addition to thinking about possibilities of blacking the lesson plans, the text translates into concerns about the right of the student to know an Africa that is discouraged and valued. Based on bibliography, based on AnibalQuijano, Sandra Pettit, and JurgenHabermas, we seek to contribute to an analysis of the need for ethnic recognition of teachers as a way of deconstructing Eurocentric knowledge for the construction of new inclusive paradigms.

 

Keywords: Colonialism of knowledge. Law 10639/2003. Teaching of racial ethnic relations.

Author Biography

Rosalvo Nobre Carneiro, UERN

Professor Permanente do Mestrado Interdisciplinar em Ciências Sociais e Humanas (PPGCISH), do Mestrado em Ensino (PPGE) e do Curso de Geografia do Campus de Pau dos Ferros. Bolsista de Produtividade em Pesquisa da UERN entre 2013 e 2015. Líder do Grupo de pesquisa em Espaço, Ensino e Ciências Humanas (GEPEECH). Editor chefe da revista Geotemas no período de 2011 a 2017. Desenvolve pesquisas na interface da Geografia econômica, política e cultural com foco na compreensão do espaço como mundo da vida e mundo do sistema a partir da teoria do agir comunicativo. Atua, especialmente, nos seguintes temas: Produção material e simbólica do espaço através dos processos de colonização sistêmica do mundo da vida; Reconstrução da teoria dos dois circuitos da economia urbana de Milton Santos; Educação geográfica com foco na pedagogia da ação ação comunicativa. Entre as produções destaque para o livro "Os dois circuitos da economia urbana dos países subdesenvolvidos hoje" e o livro "Pensando o ensino da Geografia e seus conceitos-chave".

Published

2019-06-28

How to Cite

Lima, J. de S., & Carneiro, R. N. (2019). COLONIALISMO DO SABER E SUAS IMPLICAÇÕES PARA A APLICAÇÃO DA LEI Nº 10.639/2003 NAS ESCOLAS PÚBLICAS. Revista Contexto &Amp; Educação, 34(108), 42–56. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.108.42-56

Issue

Section

Interculturalidade e Educação