CAPOCIÊNCIA: O POTENCIAL INTERCULTURAL ENTRE A EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS E A EDUCAÇÃO PARA AS RELAÇÕES ÉTNICO-RACIAIS NA FORMAÇÃO DE PROFESSORAS
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2019.108.104-121Keywords:
capoeira, educação em ciências, relações étnico-raciais, interculturalidade.Abstract
This article analyzes the interface between ethnic-racial relations and science education in the discourse of teachers working in elementary school , after experiencing in-service training called Capociencia based on Brazilian law 10.639 / 03, which deals with the obligation to insert afro-brazilian history and culture in the school curriculum, and in the presuppositions of scientific literacy imbricated in the approach Science, Technology and Society (STS) that presses for the articulation between these three instances. From the theoretical framework of critical interculturality, the manifestation of capoeira was delineated as a cultural artifact representing the ancestral knowledge of the afro-brazilian matrix, as well as aspects of education in science in the bias of culture. In this context, we conducted a Content Analysis of questionnaires answered by the project participants that resulted in the construction of three categories, namely: Didactic Formative Aspects, Personal Development and Training, Racial Ethnic Relationships and Citizenship, which evidenced the "Cultural border crossing" and the establishment of intercultural dialogues in order to privilege a horizontality of knowledge and mutual resignification between knowledge of traditional afro-brazilian matrix and education in science.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).