TEORIA DA ATIVIDADE EM FOCO: ENLACES COM A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE QUÍMICA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.110.23-43

Keywords:

Theory of Activity, Teacher Training, Chemistry Teaching, Historical-Cultural Psychology

Abstract

The present article aims to find elements in the theory of the activity so that we can discuss aspects of the formation of the professor of chemistry. The theory of activity discusses the development of man from his activities against objective reality. For this, the motivation for an activity only arises in front of the needs and an object that supposes them. From elements of this theory, we understand that the development of creativity and the teaching activity of the teacher passes through (inter) conversions of actions and operations. In addition, we understand, through this theory, which the reasons for the study activity of the student and teacher teaching activity need to be part of the teachers' training process. The work does not exhaust the categories present in the theory of activity, but tries to bring important reflections to the training of chemistry teachers.

Author Biographies

Lucas Vivas de Sá, UFBA

Professor da Universidade Federal da Bahia, possui graduação em Química pela Universidade Federal da Bahia, Mestre pelo programa de Ensino Filosofia e História das Ciências da UFBA/UEFS e Doutorando no programa de Ensino Filosofia e História das Ciências da UFBA/UEFS. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Tecnologias e Ensino de Química. Desenvolve trabalhos relacionados ao uso das Tecnologias Digitais na Educação e as influências sociais das mesmas, além de trabalhos relacionados a Pedagogia Histórico Crítica, Psicologia Cultural e Formação de Professores.

Hélio da Silva Messeder Neto, UFBA

Possui graduação em Química pela Universidade Federal da Bahia (2010), mestrado e doutorado pelo programa de pós graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da UFBA. Atualmente é professor Adjunto I da Universidade Federal da Bahia.É professor permanente no Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da UFBA/UEFS. Tem experiência na área de Ensino de Ciências atuando principalmente nos seguintes temas: Psicologia Histórico-Cultural e Pedagogia Histórico-Crítica no Ensino de Ciências e Ludicidade

Published

2020-01-02

How to Cite

de Sá, L. V., & Messeder Neto, H. da S. (2020). TEORIA DA ATIVIDADE EM FOCO: ENLACES COM A FORMAÇÃO DO PROFESSOR DE QUÍMICA. Revista Contexto &Amp; Educação, 35(110), 23–43. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.110.23-43

Issue

Section

Dossiê: Educação Escolar e Desenvolvimento Psíquico Humano