Gender relations and sexuality: An analysis of textbook discourse
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.9149Keywords:
Elementary education. Sexual rights. HeteronormativityAbstract
The textbook is often the only reference for the work of educators, assuming a central role in the definition of teaching strategies. In addition to interfering in the pedagogical organization of schools, they have a bearing on the culture of citizens, for influencing the values of societies, the way facts present themselves and the process of knowledge transmission itself. Due to its frequent use in school institutions, it is necessary to find out how and in what way gender and sexuality issues are addressed in textbooks. In addition, we try to identify if the books in circulation are free from prejudice and stereotyping. For this, the methodology used was that of ATD (Discursive Textual Analysis). The textbooks examined were from the 8th year of Elementary School, from a school in the southwest of the State of Paraná. It is possible to argue that some of the books analyzed fail to address gender and sexuality cross-cutting issues and that they still contain misleading and outdated information, with a heteronormative view predominating.
References
ANNUNCIATO, P. PNLD tem maior mudança em 20 anos. Nova Escola, São Paulo, v. 305, n. 32, p. 6-7, set. 2017.
BEAUVOIR, S. O segundo sexo: fatos e mitos. 3. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2016.
BITTENCOURT, C. M. F. Identidade Nacional e Ensino de História do Brasil. In: KARNAL, L. (org.). História na sala de aula: conceitos, práticas e propostas. 1. ed. São Paulo: Contexto, 2003. p. 185-204.
BOULOS, A. J. História, sociedade e cidadania. 3 ed. São Paulo. FTD, 2015. 320 p.
BRASIL. Direitos sexuais, direitos reprodutivos e métodos anticoncepcionais. Brasília: Ministério da Saúde, 2009. Disponível em: http://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/direitos_sexuais_reprodutivos_metodos_anticoncepcionais.pdf. Acesso em: 23 out. 2017.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais (PCNs). Introdução. Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1997. 126 p. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/livro01.pdf. Acesso em: 30 ago. 2018.
BRASIL. Ministério da Educação. Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). 2017. Disponível em: http://www.fnde.gov.br/programas/programas-do-livro/livro-didatico/dados-estatisticos. Acesso em: 25 ago. 2018.
BRASIL. Plataforma Lattes. Brasília, CNPq, 2020. Disponível em: http://lattes.cnpq.br/. Acesso em: 19 abr. 2020.
BRASIL. Presidência da República. Secretaria de Políticas para as Mulheres. 10° Prêmio Construindo a Igualdade de Gênero. Brasília: SPM, 2014. 284 p. Disponível em: http://www.spm.gov.br/central-de-conteudos/publicacoes/publicacoes/2015/10-pcig.pdf. Acesso em: 8 set. 2017.
BRASIL. Atividade legislativa. Brasília: Senado Federal, 2016. Disponível em: https://www.senado.gov.br/atividade/const/con1988/con1988_08.09.2016/art_208_.asp. Acesso em: 30 set. 2017.
BUCHWEITZ, D. Piadas para você morrer de rir. In: VAL, M. G. C.; MARCUSCHI, B. Livro didático de língua portuguesa: letramento e cidadania. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
BUTLER, J. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 10. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016.
BUTLER, J. Por Letícia Bahia, da Revista AzMina. 6 de Novembro de 2017. Disponível em: https://www.bemmaisbrasilia.com/single-post/2017/11/06/%C3%89-muito-tarde-para-silenciar-questionamentos-sobre-g%C3%AAnero-diz-Judith-Butler?fb_comment_id=2179315548761090_2179420295417282. Acesso em: 28 maio 2018.
CEREJA, W.; COCHAR, T. Português linguagens. 9. ed. (reformulada). São Paulo: Saraiva, 2015.
CHASSOT, Á. I. A ciência é masculina?: é, sim senhora!. 8. ed. São Leopoldo, RS: Unisinos, 2017.
FRISON, M. D. et. al. Livro didático como instrumento de apoio para a construção de propostas de ensino de ciências naturais. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS. 2009. Florianópolis, 2009. Disponível em: http://www.fep.if.usp.br/~profis/arquivos/viienpec/VII%20ENPEC%20-%202009/www.foco.fae.ufmg.br/cd/pdfs/425.pdf Acesso em: 7 out. 2017.
FURLANI, J. Direitos humanos, direitos sexuais e pedagogia queer: o que essas abordagens têm a dizer à Educação Sexual?. In: JUNQUEIRA, R. D. (org.). Diversidade sexual na educação: problematizações sobre a homofobia nas escolas. Brasília: Unesco, 2009. p. 293-323. Edição Eletrônica. Disponível em: pronacampo.mec.gov.br/.../bib_volume32_diversidade_sexual_na_educacao_problematização_sobre_a_homofobia_nas_escolas-pdf. Acesso em: 23 out. 2017.
LOURO, G. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. 16. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
MARTÍNEZ, V. et al. Time to share: inglês. São Paulo: Saraiva, 2015.
MILLER, H. L. Com adaptação de SCHULMAN, M. Um fantasma camarada. In: VAL, M. G. C.; MARCUSCHI, B. Livro didático de língua portuguesa: letramento e cidadania. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
MOMESSO. M. R. et al. Sexualidade, psicanálise e discurso na literatura. 1. ed. Porto Alegre: Cirkula, 2016.
MORAES, R.; GALIAZZI, M. do C. Análise textual discursiva. 3. ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.
PAVÃO, A. C. O livro didático em questão. 2006. Disponível em: https://cdnbi.tvescola.org.br/resources/VMSResources/contents/document/publicationsSeries/1426100829786.pdf. Acesso em: 7 out. 2017.
PEREIRA, A. M.; SANTANA, M.; WALDHELM, M. Ciências da natureza. 2. ed. São Paulo: Editora do Brasil, 2015. Projeto Apoema.
SAMPAIO, F. S.; MEDEIROS, M. C. Geografia. 4. ed. São Paulo: SM, 2015. 240 p.
SANTOS, D. B. C.; ARAÚJO, D. C. Sexualidades e gêneros: questões introdutórias. In: SANTOS, D. B. C.; ARAÚJO, D. C. (org.). Sexualidade. Cadernos temáticos da diversidade. Curitiba: Secretaria de Estado da Educação (SEED-PR); Superintendência de Educação; Departamento da Diversidade; Núcleo de Gênero e Diversidade Sexual, 2009. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/cadernos_tematicos/sexualidade.pdf. Acesso em: 17 out. 2017.
SANTOS, I. A. Educação para a diversidade: uma prática a ser construída na Educação Básica. Universidade Estadual do Norte do Paraná. Cornélio Procópio, PR. 2008. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/2346-6.pdf. Acesso em: 29 ago. 2017.
SILVA, F. F.; MELLO, E. M. B. Corpos, gêneros, sexualidades e relações étnico-raciais na educação. Uruguaiana: Unipampa, 2011. Disponível em: https://sites.unipampa.edu.br/sisbi/files/2013/07/corpos-2011.pdf. Acesso em: 1º set. 2017.
SILVA, R. P. A escola enquanto espaço de construção do conhecimento. Revista Espaço Acadêmico, n. 139, dez. 2012. Disponível em: file:///C:/Users/Cris/Downloads/17810-78944-5-PB.pdf. Acesso em: 6 ago. 2017.
SOUZA, S. L.; COAN, C. M. Abordagem da sexualidade humana em livros didáticos de biologia. SIMPÓSIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO SEXUAL, 3., 2013, Maringá. Anais [...]. Maringá: SIES, 24 a 25 de abril de 2013. Disponível em: http://www.sies.uem.br/anais/pdf/educacao_sexual_escolar/4-17.pdf. Acesso em: 7 out. 2017.
SOUZA, J.; PATARO, P. R. M. Matemática: vontade de saber. 3. ed. São Paulo: FTD, 2015. 320 p.
UTUARI, S. et al. Por toda parte. São Paulo: FTD, 2015.
VAL, M. G. C.; MARCUSCHI, B. Livro didático de língua portuguesa: letramento e cidadania. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.