Mathematics teacher education: Sharing experiences and mathematical knowledge

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.9351

Keywords:

Mathematical Modeling. Professional Experiences. Mathematics Teaching. Training Model.

Abstract

This article explores reflections on mathematical knowledge and the exchange of experiences among Mathematics teachers participating in a continuing formation in Mathematical Modeling in Mathematics Education. These reflections are based on the interpretation of the data of the research, constituted from the transcription of the audios of 14 training meetings and the testimony of 10 participants. The research, conducted in the phenomenological-hermeneutic attitude, sought to contribute to the area of teacher training in Mathematical Modeling, showing how Mathematics teachers understand mathematical knowledge and how to exchange experiences between peers. We understand that the pedagogical changes, on the part of those who teach Mathematics, do not occur immediately and solitary. Thus, a formative model that values the teacher's experience and that articulates the difficulties of the school context he experiences favors the motivation for participation in the formation and the change of practice.

 

References

BICUDO, M. A. V. A. Pesquisa qualitativa: segundo a visão fenomenológica. São Paulo: Cortez, 2011.

BICUDO. M. A. V. A. Fenomenologia: confrontos e avanços. São Paulo: Editora Cortez, 2000.

BICUDO, M. A. V. A. Pesquisa em educação matemática. Pro-Posições, Campinas,

v. 4, n. 1, p. 18-23, nov. 1993.

BURAK, D. Modelagem matemática: ações e interações no processo de ensino aprendizagem. 1992. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 1992.

BURAK, D. Modelagem matemática e a sala de aula. In: ENCONTRO PARANAENSE DA MODELAGEM NA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 1., 2004, Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2004. p. 1-10.

CARARO, E. F. F; KLÜBER, T. E. Formação continuada de professores de Matemática em Modelagem Matemática na cidade de Francisco Beltrão- paraná. In: ENCONTRO PARANAENSE DE MODELAGEM NA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 7., 2016, Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2016. p. 1-12.

CARARO, E. F. F. O sentido da formação continuada em modelagem matemática na Educação Matemática desde os professores participantes. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) – Centro de Educação, Comunicação e Artes, Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Cascavel, 2017.

DANTON, G. Metodologia científica. Pará de Minas: Virtualbooks, 2002.

GARCIA, C. M. Formação de professores: para uma mudança educativa. Portugal: Porto Editora, 1999. (Coleção Ciências da Educação).

GARNICA, A. V. M.; MODESTO, M. A. Ouvindo professores de matemática: um

estudo sobre formação (continuada). Guairaca, Guarapuava, v. 19, p. 31-55, 2005.

IMBERNÓN, F. El desarrollo profesional del profesorado de primaria. En-clave pedagógica, Huelva, v. 1, p. 59-68. 1999.

IMBERNÓN, F. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Editora Cortez, 2009.

KLÜBER, T. E. et al. Projeto de extensão: formação continuada de professores em modelagem matemática na educação matemática. Cascavel: Universidade Estadual do Oeste do Paraná, 2015. 12 p.

KLÜBER. T. E. Atlas/ti como instrumento de análise em pesquisa qualitativa de abordagem fenomenológica. ETD-Educação Temática Digital, Campinas, v. 16, n. 1, p. 5-23, jan./abr. 2014.

MARTINS, J.; BICUDO, M. A. V. Estudos sobre existencialismo, fenomenologia e educação. 2. ed. São Paulo: Centauro, 2006.

MENEZES, L. Concepções e práticas de professores de matemática: contributos para o estudo da pergunta. 1995. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Ciências Universidade de Lisboa, Lisboa, 1995.

OLIVEIRA, A. M. P. de. Modelagem matemática e as tensões nos discursos dos professores. 2010. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) – Instituto de Física, Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana, Salvador, 2010.

PIMENTA, S. G. Formação de professores: saberes da docência e identidade do professor. Revista da Faculdade de Educação, Cáceres, v. 22, n. 2, p. 72-89, jan. 1996.

PONTE, J. P. Da formação ao desenvolvimento profissional. Conferência plenária apresentada no Encontro Nacional de Professores de Matemática ProfMat 98, realizado em Guimarães. Actas do ProfMat 98, p. 27-44, 1998. Lisboa: APM.

SOUZA-SILVA, J. C.; SCHOMMER, P. C. A pesquisa em comunidades de prática: panorama atual e perspectivas futuras. Organizações & Sociedade, Salvador, v. 15, n. 44, p. 105-127, jan./mar. 2008.

TAMBARUSSI, C. M.; KLÜBER, T. E. Formação de professores em modelagem matemática: contribuições a partir do programa de desenvolvimento educacional do Paraná, PDE. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 6., 2015, Pirenópolis. Anais [...]. Pirenópolis: SBEM, 2015. p. 1-13.

TARDIF, M.; RAYMOND, D. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educação & Sociedade, Campinas, v. 21, n. 73, p. 209-244, dez. 2000.

Published

2023-09-26

How to Cite

Cararo, E. de F. F., & Klüber, T. E. (2023). Mathematics teacher education: Sharing experiences and mathematical knowledge. Context and Education Journal, 38(120), e9351. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.9351

Issue

Section

Práticas Educativas: metodologias e saberes