Learning stimules in contextualized education practices for the coexistence with semiarid
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.9400Keywords:
PALAVRAS-CHAVE: Contextualização. Estímulos. Aprendizagem.Abstract
The article seeks to investigate the importance of stimuli and how they are provided in the contextualized education practices, to promote the learning and development of students. The research is conducted from the review of scientific literature in articles and books, for the conceptual structuring and theoretical framework of the study. It is explored the understanding of the field education as a space of rights, of meaningful contextualized learning, which should favor in its practice the possibility of diverse stimuli in the student learning process. Therefore, this article unveils new possible dialogues for the understanding of learning processes in rural schools, and presupposes the discussion of new teaching knowledge for the applicability of stimuli in the classroom.
References
ANDRADE, P.; LACERDA, H.; DANTAS, J.; OLIVEIRA, A. Percepção dos professores sobre a importância das atividades sensoriais para o desenvolvimento infantil. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA, 2.; JORNADA CHILENA BRASILEIRA DE EDUCAÇÃO INCLUSIVA, 2., 2016. Anais [...]. Campina Grande: Cintedi, 2016. ISSN: 2359-2915. Disponível em: http://www.editorarealize.com.br/editora/anais/cintedi/2016/TRABALHO_EV060_MD1_SA5_ID56_21102016203050.pdf. Acesso em: maio 2019.
BARTOSZECK. A. Neurociência na Educação. Disponível em: https://nead.ucs.br/pos_graduacao. Acesso em: maio 2019.
CONSEZA, R.; GUERRA, L. Neurociência e educação: como o cérebro aprende. Porto Alegre: Artmed, 2011.
FESTAS, M. A aprendizagem contextualizada: análise dos seus fundamentos e práticas pedagógicas. Educ. Pesqui. São Paulo, v. 41, n. 3, p. 713-728, jul./set. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1517-9702201507128518. Acesso em: maio 2019.
LIMA, E. A formação de professores no semi-árido: valorizando experiências e reconstruindo valores. Caderno multidisciplinar – Educação e contexto do Semi-árido brasileiro: Tecendo Saberes em educação, cultura e formação. Juazeiro: Selo Editorial RESAB, 2007. V. 3.
MARTINS, Josemar. Anotações em torno do conceito de educação para a convivência com o semi-árido. In: OLIVEIRA, Ângelo Custódio Néri de. Educação para a convivência com o semi-árido – reflexões teórico-práticas. 2. ed. Juazeiro/BA: Secretaria Executiva da Resab; Selo editorial Resab, 2006.
MARTINS, Josemar. Educação contextualizada: da teoria à prática. In: REIS, Edmerson dos Santos; CARVALHO, Luzineide Dourado (org.). Educação contextualizada: fundamentos e práticas. Juazeiro, BA: Uneb; Departamento de Ciências Humanas – Campus III; Uneb; Nepec-SAB; MTC; CNPq; Insa, 2011.
NASCIMENTO, F.; SANTOS, L.; ANDRADE, D.; MONTIEL, F.; AFONSO, M.; CHIVIACOWSKY, S. Saberes mobilizados no desenvolvimento das habilidades motoras básicas na educação física escolar. Revista Didática Sistêmica, Edição Especial, p. 234-246, 2011. Evento Extremos do Sul. Disponível em: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1758. Acesso em: maio 2019.
OLIVEIRA, G. A pedagogia da neurociência. Ensinando o cérebro e a mente. 1. ed. Curitiba: Appris, 2015.
PAPILOT, M. Pedagogia da Alternância: estudo exploratório na escola rural de Massaroca. 2007. Dissertação (Mestrado em Extensão Rural) – Universidade Federal de Viçosa, Minas Gerais, 2007.
PEREIRA. D. O ato de aprender e o sujeito que aprende. Constr. psicopedag., São Paulo, v. 18, n. 16, jun. 2010. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php. Acesso em: maio 2019.
PINTO, A. C. Memória, cognição e educação: implicações mútuas. In: DETRY, B.; SIMAS, F. (ed.). Educação, cognição e desenvolvimento: textos de psicologia educacional para a formação de professores. Lisboa, Portugal: Edinova, 2001. p. 17-54.
REGINATTO, R. A importância da afetividade no desenvolvimento e aprendizagem. Revista de educação do IDEAU, v. 8, n. 18, jul.-dez. 2013. Disponível em: https://www.ideau.com.br/getulio/restrito/upload/revistasartigos/11_1.pdf Acesso em: maio 2019.
REIS, E. Educação do campo: escola, currículo e contexto. Juazeiro-BA: ADAC/UNEB-DCH-III/NEPEC-SAB, 2011.
RELVAS, M. Neurociência e educação. Potencialidades dos gêneros humanos em sala de aula. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2018.
SCHIAVO, A.; RIBÓ, C. Estimulando todos os sentidos de 0 a 6 anos. In: SEMINÁRIO DO CONGRESSO DE LEITURA DO BRASIL, 16., 2017. Anais [...]. Unicamp: Cole, 2017. Disponível em: alb.com.br/arquivo-morto/edicoes_anteriores/anais16/sem13pdf/sm13ss17_01.pdf. Acesso em: maio 2019.
SHIMIZU, V.; MIRANDA, M. Processamento sensorial na criança com TDAH: uma revisão da literatura. Rev. Psicopedagogia, v. 29, n. 89, 2012.
SILVA, J. Educação contextualizada: da teoria à prática. In: Educação Contextualizada: fundamentos e práticas. Juazeiro-BA: UNEB- DCH-III/NEPEC-SAB/MTC/CNPq/INSA, 2011.
SIMÕES, E. A presença dos conhecimentos da neurociência cognitiva no capital de saberes de docentes que atuam na educação infantil e nos anos iniciais do ensino fundamental. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Frederico Westphalen, 2016. Disponível em: http://www.fw.uri.br/NewArquivos/pos/dissertacao/dis-107.pdf. Acesso em: 20 jan. 2020.
SOBREIRA, L.; MEDEIROS, L. Educação do campo contextualizada no semiárido: desafios e possibilidades. In: CUNHA, Andrews; SANTOS, Ana Paula; MARIN, Aldrin. Educação contextualizada para a convivência com o semiárido brasileiro – debates atuais e estudos de casos. Campina Grande, Paraíba: MCTI, 2014.
ZANATA, M. A contribuição da estimulação para a aprendizagem. Revista de Educação do IDEAU, v. 9, n. 20, jul.-dez. 2014. Disponível em: https://www.ideau.com.br/getulio/restrito/upload/revistasartigos/222_1.pdf. Acesso em: maio 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.