The nature of science from the history and philosophy of science in the initial training of chemistry teachers: Design and validation of a teaching-learning sequence on the rutherford model
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.118.9415Keywords:
Formação de Professores, Estágio Supervisionado, Planejamento, Modelo atômicoAbstract
In this paper we analyze the process of planning and validation of a Teaching-Learning Sequence (TLS) on the Rutherford atomic model, part of a larger investigation in which a Training Program was developed with nine graduates from a public university in Paraná. This study, characterized as an action research and aimed at inserting Nature of Science (NOS) in the classroom, from the History and Philosophy of Science, was developed in the context of Supervised Internship. For the constitution of the data several written records were used, as questionnaires, besides the versions of the plans and the recording of the classes. The analyzed stages mainly comprise the selection of historical content and the construction and validation of activities for TLS. Among the challenges faced, we list the difficulty of breaking with the notion of historical approach as a linear reconstruction of the development of science. However, after the studies and the selection of historical content, the activities were significant for the insertion of NOS discussions in the classroom. The results show the importance of training actions capable of subsidizing reflection and experience focused on the aspects of NOS, aiming at the formation of teachers capable of understanding and teaching about science.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).