O CONCEITO DE ENSINO MÉDIO INTEGRADO: UM CONFRONTO ENTRE DOCENTES LICENCIADOS E DOCENTES BACHARÉIS
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.112.102-116Keywords:
Ensino Médio Integrado, Currículo Integrado, Educação Profissional e TecnológicaAbstract
Abstract: Integrated High School (EMI) to the technical course coexists with multiple interpretations among education professionals themselves. This article is the result of a research that aimed to investigate, through individual interviews with 16 effective teachers, the origin of this dissimilarity of the concept of teaching integration, in an attempt to find out whether the type of academic degree (licensure or bachelor's degree) of teachers interferes in the construction of this concept. The theoretical basis of this article was based on Ramos (2008), Ciavatta (2005) and Araújo and Frigotto (2015). As a result of the research, we identified that all 16 teachers interpret, by a functional bias, the concept of teaching integration in the same way, ie, implement professional education harmoniously to the propaedeutic disciplines, such as mathematics, Portuguese language, geography, biology and etc., so that knowledge for life and work are built indivisibly. On the other hand, in a holistic bias, only five teachers believe that integration should be fundamental not only in the moment of methodological choices for the exposure of content, but also in the stages of planning and evaluation, for example, understanding the course as fully integrated.
Keywords: Integrated High School. Integrated Course. Licensure. Bachelor's degree. Conception.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).