PROFESSORAS QUE ENSINAM MATEMÁTICA E UM DENOMINADOR COMUM: GRUPO COLABORATIVO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.112.412-431

Keywords:

Mathematics Education. Collaborative Group. Reflection on Practice.

Abstract

We analyze the movement of the constitution of a collaborative work group, specifically, the role of the process of reflection on the practice, opportunized by the reflective recording of two members from the photography and video recording of the Geometry classes. The theoretical reference covers questions related to the teacher's learning that teaches Mathematics in the environment of the collaborative groups, as well as the process of their ongoing formation based on reflective practice. The methodology adopted falls within the field of qualitative, descriptive-analytical studies, in which experience reveals characteristics of collaboration in the collective discussion space as a promising aspect of data production procedures. The final results allow us to infer that teachers had their practices modified from the direction of the activities proposed in the group based on the dynamics of registering and sharing classes, a central issue that raised the need to write, narrate and / or record their own performance as a source of professional development. This fact has also brought to the understanding that in the sharing of actions, the subject recognizes himself as the protagonist of his activity and can contribute to the doing of the other, corroborating the assertion "what is lacking in me is left in you."

Author Biographies

Marcielli de Lemos Cremoneze, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Instituto de Matemática INMA Campo Grande

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (EDUMAT0 do Instituto de Matemática da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Campo Grande; Licenciada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS, Câmpus Naviraí; Integrante do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre o Início da Docência e o Ensino de Matemática (GEPIDEM/UFMS) e do Grupo de Investigação Práticas Colaborativas em Educação Matemática (GIPCEM), ambos cadastrados no CNPq. Tem experiência na área de Educação e Educação Matemática, com ênfase em Formação de Professores, Práticas Colaborativas e Ensino de Matemática.

Klinger Teodoro Ciríaco, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, São Carlos-SP

Professor Adjunto, em regime de Dedicação Exclusiva, da Universidade Federal de São Carlos (UFSCar) no Departamento de Teorias e Práticas Pedagógicas (DTPP) do Centro de Educação e Ciências Humanas (CECH) concursado na área de "Educação Matemática nos anos iniciais". Líder do MANCALA - "Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática, Cultura e Formação Docente" (CNPq/UFSCar). É docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática (Mestrado e Doutorado) da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, UFMS Campo Grande, atuando na linha de pesquisa "Formação de Professores e Currículo". tualmente desenvolve estudos e pesquisas com ênfase nos seguintes temas: Interculturalidade, Psicologia da Educação Matemática, Formação de Professores, Início da Docência, Desenvolvimento Profissional e Grupos Colaborativos. 

Published

2020-09-09

How to Cite

Cremoneze, M. de L., & Ciríaco, K. T. (2020). PROFESSORAS QUE ENSINAM MATEMÁTICA E UM DENOMINADOR COMUM: GRUPO COLABORATIVO. Context and Education Journal, 35(112), 412–431. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.112.412-431