Use of teaching material in primary care: applicability of the photo album for complementary food

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2176-7114.2024.48.14495

Keywords:

Education Continuing, Educational and Promotional Materials, infant nutrition

Abstract

Adequate nutrition is essential for child development and growth, so it is extremely important to have an instrument of guidance, material that is easy to access and understand, which enables closer ties between professionals and users of primary care. The use of flipcharts as an education tool promotes support for guidelines on complementary feeding given to family members and caregivers of children under two years of age, as it is both a visual and a verbal instrument. The present work aims to validate the content and appearance of the serial photographic album: forms of presentation of complementary feeding for children under two years of age. The work refers to the applicability of the serial photographic album in the context of complementary feeding in Primary Health Care for health professionals in a city in the central region of the state of Rio Grande do Sul.  All participants consider the album to be well illustrated and easy to understand, in relation to the description of the contents for professionals, all of them stated that it is a support material, facilitator at the time of orientation.Thus, both the content and the appearance of the photographic serial album were considered adequate by the professionals.

References

Lei nº 8069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 16 de jul. 1990. [citado 18 abr. 2022]. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/navegue-por-temas/crianca-e-adolescente/publicacoes/o-estatuto-da-crianca-e-do-adolescente

Universidade aberta do SUS (BR). Promoção do aleitamento materno e da alimentação complementar saudável na atenção primária. Amamenta e alimenta Brasil; recomendações baseadas no guia alimentar para crianças menores de dois anos. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina, 2020 [citado 18 abr. 2022]. Disponível em: https://www.unasus.gov.br/cursos/historico_educacional

Ministério da Saúde (BR). Secretaria de Atenção Primária à Saúde. Departamento de Promoção da Saúde. Guia alimentar para crianças brasileiras menores de 2 anos. Brasília: Ministério da Saúde; 2019. [citado 25 mar, 2022]. Disponível em: http://189.28.128.100/dab/docs/portaldab/publicacoes/guia_da_crianca_2019.pdfV

Palombo CNT, Fujiima E, Toriyama ATM, Duarte LS. Capacitação em aconselhamento nutricional: avaliação de conhecimento e aplicabilidade na atenção à saúde da criança. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil. mar. 2018;18:67-74. [citado 5 abr. 2022] .Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbsmi/a/69mVpbs6N5csBwQ3LQFSgJn/abstract/?lang=pt

Dias ICCM, Santos NS, Moura JA, Silva JS, Costa PSS, Ferreira AGN. Álbum seriado: construção e intervenção educativa com gestantes atendidas no Nordeste do Brasil. Cultura. Nov. 2018;14:16. [citado 3 abr. 2022]. Disponível em: http://www.index-f.com/para/n28/pdf/e179.pdf

Ministério da Saúde (BR). Alimentação saudável para crianças menores de dois anos: álbum seriado. 1. ed. Brasília: Ministério da Saúde; out. 2011:1-37. [citado 25 mar. 2022]. Disponível em: https://aps.saude.gov.br/biblioteca/visualizar/MTI4OA==

Luz LKM, De Azevedo GR. Avaliação de um programa de capacitação de agentes comunitários de saúde. Revista da Faculdade de Ciências Médicas de Sorocaba. 2015;17(4):193-198. [citado 3 abr. 2022]. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/RFCMS/article/view/22200.

Uchoa YLA, Pessôa AA, Araújo CSS, Sousa MVT de, Portela MJ da S, Lemos AL, Costa Junior NF da, Pinto MCP, Lima F da S, Lobato JE da S, Bezerra LO, Maia DC da S, Oliveira TP de, Mendes IBR, Rosa STP da. Use of technologies for health education in Primary Care: integrative literature review. 2021 Dec. 12 [cited: 3 Apr. 2022]. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/23909.

Silva R de C, Paiva ED, Vettori TNB. Educational technologies and health education: management of central venous catheters by nurses. 2022 Mar. 28 [cited 3 Apr. 2022]. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/27952

Maia ICC, Dos Santos NS,Moura JA, Da Silva JC, Costa PSS, Ferreira AGN. Álbum seriado: construção e intervenção educativa com gestantes atendidas no Nordeste do Brasil. Cultura. nov. 2018;14:16. [citado 3 abr. 2022]. Disponível em: http://www.index-f.com/para/n28/pdf/e179.pdf.

Promoção do aleitamento materno e da alimentação complementar saudável na atenção primária. Amamenta e alimenta Brasil; recomendações baseadas no guia alimentar para crianças menores de dois anos. Curso EAD – Unasus. Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, Santa Catarina; 2020 [citado 18 abr. 2022]. Disponível em: https://www.unasus.gov.br/cursos/historico_educacional

Rodrigues DA, Souza MD, Silva FJS, Carvalho DPSRP, Bezerra STF, Gomes JGN. Avaliação da adesão às consultas de crescimento e desenvolvimento infantil. Rev. enferm. Ufpe on-line. 5 abr. 2019;13(2):1.023-1.029. [citado em 5 abr. 2022]. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revistaenfermagem/article/view/238262/31801

Libano IFF, Correa RS, Moteiro AS, Vallandro JP. Consumo de alimentos ultraprocessados em crianças atendidas pelo serviço de Atenção Básica na região Sul do Brasil. International Journal of Nutrology. 2019;12(1):035-040, 2019 [citado em 8 nov. 2022]. Disponível em: https://www.thieme-connect.com/products/ejournals/html/10.1055/s-0039-1693673

Maia ICC, Dos Santos NS,Moura JA, Da Silva JC, Costa PSS, Ferreira AGN. Álbum seriado: construção e intervenção educativa com gestantes atendidas no Nordeste do Brasil. Cultura. nov. 2018;14:16. [citado 3 abr. 2022]. Disponível em: http://www.index-f.com/para/n28/pdf/e179.pdf

Santos FS; Mintem GC, Gigante DP. O agente comunitário de saúde como interlocutor da alimentação complementar em Pelotas, RS, Brasil. Ciência & Saúde Coletiva. 2019;24:3.483-3.494. [citado em: 5 abr. 2022]. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/csc/2019.v24n9/3483-3494/pt/

Correia PP, Pereira SMPD; De Brito LAMH. Alimentação de transição infantil: conhecer para educar. Ciência & Saúde. ago. 2013;6(2):85-93. [citado 3 abr. 2022]. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/iberoamericana/N%C3%83%C6%92O%20https:/www.scimagojr.com/index.php/faenfi/article/view/11139

De Oliveira APDN, Rodrigues DF, Zwaal GI, Andrade RG. Capacitação dos agentes comunitários de saúde em aleitamento materno e alimentação complementar no âmbito da atenção primária, em Belo Horizonte, Minas Gerais. Revista de APS. mar. 2017;17(1):106-110. [Citado em 3 abr. 2022]. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/aps/article/view/15242

Reis PMD, Seerig AP, Benedetti FJ, Vargas CL. Álbum seriado fotográfico: formas de apresentação da alimentação complementar para crianças; 2021. [citado 8 nov. 2022].

Published

2024-02-22

How to Cite

Soares, M. C. ., Vargas, C. L., Benedetti, F. J., Seerig, A. P., Rodrigues, T. P., & Rangel , R. F. (2024). Use of teaching material in primary care: applicability of the photo album for complementary food. Context and Health Journal, 24(48), e14495. https://doi.org/10.21527/2176-7114.2024.48.14495

Issue

Section

ORIGINAL ARTICLE