How do parents and teachers evaluate an almanac on sex education for elementary/high school students?
DOI:
https://doi.org/10.21527/2176-7114.2024.48.15162Keywords:
health education, sex education, adolescence, pregnancy in adolescence, sexual transmitted infections, sexual child abuseAbstract
This study is part of an extension project of a medical course, in São Paulo State, whose aims are to promote sexual education, prevent pregnancy, and promote health in adolescence. In it, medical students work with elementary and high school students from public schools. Interactive activities with teenagers include conversation circles, workshops, and dramatization. Medical students developed an almanac on sex education to be used by elementary and high school students and help their parents in the sex education process. The interactive almanac features educational recreational activities, explanatory drawings, comics, word searches, and technical information. Objective: This study sought to evaluate, from the perspective of parents/guardians and teachers, the usefulness of this almanac and the appropriate age for students to use it and collect suggestions on how to use and improve it. Methods: a qualitative study in which participants answered an open semi-structured questionnaire, giving their opinions on the terms, figures and examples used, if they were adequate. They opined about the most appropriate age to introduce the almanac to students and whether it could help bring parents and children closer together in the task of sex education. Results: twelve teachers and 20 parents or guardians participated. The almanac was approved by all teachers and by 90% of parents or guardians, who made comments and suggestions for its use in printed or virtual form. Conclusion: teachers and parents considered the almanac a useful tool to bring parents and children closer together in the task of sex education.
References
- World Health Organization (WHO). Maternal, Newborn, Child and Adolescent Health and Ageing. 2024. Acesso 16 de janeiro de 2024. Disponível em: https://platform.who.int/data/maternal-newborn-child-adolescent-ageing/adolescent-data
- Furlanetto MF, Lauermann F, Costa CBD, Marin AH. Educação sexual em escolas brasileiras: revisão sistemática da literatura. Cad Pesqui. 2018;48(168):550–71. DOI: https://doi.org/10.1590/198053145084
- Roman Lay AA, Fujimori E, Simões Duarte L, Vilela Borges AL. Prevalence and correlates of early sexual initiation among Brazilian adolescents. PLoS ONE. 2021;16(12): e0260815. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0260815
- WHO, 2017. Responding to children and adolescents who have been sexually abused: WHO clinical guidelines. Geneva: World Health Organization; 2017. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO. Acesso em 03/06/2023. Disponível em: https://www.who.int/publications/i/item/9789241550147
- BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Acesso em 03/06/3023. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
- BRASIL. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, v. 134, n. 248, 23 dez 1996. p.27833-27841. Acesso em 03/06/2023. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/LF9394_96.pdf
- BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos de ensino fundamental. Secretaria de Educação Fundamental, Brasília, DF, 1998. Acesso em 16/03/2023. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/introducao.pdf
- BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais (ensino médio). Orientações educacionais complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais - Ciências da Natureza, Matemática e suas Tecnologias, Brasília, DF, 2021. Acesso em 16/03/2023. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/CienciasNatureza.pdf
- BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Secretaria de Educação Fundamental, Brasília, DF, 2017. Acesso em 15/03/2023. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
- Brasil. Lei Nº 14.164, de 10 de junho de 2021, altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996 (Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional), para incluir conteúdo sobre a prevenção da violência contra a mulher nos currículos da educação básica, e institui a Semana Escolar de Combate à Violência contra a Mulher. Brasília, DF, 2021. Acesso em 03/06/2023. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-14.164-de-10-de-junho-de-2021-325357131
- BRASIL. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE). Pesquisa Nacional de Saúde do Escolar 2019. Brasília, DF, 2021. Acesso em 22/02/2023. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101852.pdf
- Furlanetto MF, Marin AH, Gonçalves TR. Acesso e qualidade da informação recebida sobre sexo e sexualidade na perspectiva adolescente. Estud Pesqui Psico. 2019;19(3):644–64. DOI: https://doi.org/10.12957/epp.2019.46907
- Peixoto MT, Jesus WLA, Carvalho RC, Assis MMA. Formação médica na Atenção Primária à Saúde: experiência com múltiplas abordagens nas práticas de integração ensino, serviço e comunidade. Interface (Botucatu). 2019; 23(Supl. 1): e170794. Acesso em 03/06/2023. Disponível em: https://doi.org/10.1590/Interface.170794
- Custódio CG, Leonardo F, Niero HB, Tagnin LH, Bertonha LL, Sousa RS, et al. Educação sexual no ensino básico: o estudante de medicina como educador. REAS/EJCH. 2021;13(2):e5501. Acesso em 03/06/2023. Disponível em: https://doi.org/10.25248/reas.e5501.2021
- Brasil. Índice de Desenvolvimento da Educação Básica (Ideb). Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasília, 2022. Acesso em 03/06/2023. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/ideb/resultados
- BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo Escolar da Educação Básica 2022: Resumo Técnico. Brasília, 2023. Acesso em 03/06/2023. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_escolar_2022.pdf
- IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Brasileiro de 2010. Rio de Janeiro: IBGE, 2012. Acesso em 03/06/2023. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas/sociais/populacao/22827-censo-demografico-2022.html?edicao=35938&t=series-historicas
- Silva SMDT, Vieira Ferreira MMS, Amaral-Bastos MM, Monteiro MAJ, Couto GR. Diagnóstico do conhecimento dos adolescentes sobre sexualidade. Acta Paul Enferm. 2020;33:eAPE20190210. DOI: http://dx.doi.org/10.37689/acta-ape/2020ao0210.
- Lima LV, Pavinati G, Marcon SS, Baldissera VDA, Magnabosco GT. Educação sexual com adolescentes no contexto familiar à luz da (anti)dialogicidade freireana. Interface (Botucatu). 2023;27:e220651. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.220651
- Matsuo LH, Adami F, Silva DA, Vasconcelos FAG, Longo GZ, Schoueri JHM, et al. Assessment of the median ages at sexual maturation stages of Brazilian schoolchildren according to overweight status and type of school over a 5-year period: 2007–2012/2013. Am J Hum Biol. 2021;34(4):e23677. DOI: https://doi.org/10.1002/ajhb.23677
- Feibelmann TCM, Silva AP da, Santos JPP, Almeida EG de, Palhares HM da C, Borges M de F. Puberty in a sample of brazilian schoolboys: onset and anthropometric characteristics. Rev Paul Pediatr. 2021;39:e2019109. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-0462/2021/39/2019109
- Danzmann PS, Vestena LT, Pinto da Silva AC, Reis Peixoto MJ. Educação sexual na percepção de pais e adolescentes: uma revisão sistemática. Rev Psicol Divers Saúde. 2022;11:e3981. DOI: https://doi.org/10.17267/2317-3394rpds.2022.3981
- Torres-Cortés B, Leiva L, Canenguez K, Olhaberry M, Méndez E. Shared Components of worldwide successful sexuality education interventions for adolescents: a systematic review of randomized trials. Int J Environ Res Public Health. 2023;20:4170. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph20054170
- BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Área Técnica de Saúde de Adolescente e Jovem. Caderneta de Saúde da Adolescente Brasília, 2013. Acesso em 04/06/2023. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/caderneta_saude_adolescente_feminina.pdf
- Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas Estratégicas. Área Técnica de Saúde de Adolescente e Jovem. Caderneta de Saúde do Adolescente. Brasília, 2014. Acesso em 04/06/2023. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/publicacoes/caderneta_saude_adolescente_masculino.pdf
- United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). Orientações técnicas internacionais de educação em sexualidade Uma abordagem baseada em evidências. 2019. Acesso em 16 de janeiro de 2024. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000369308
- Dias CN, Fontana RT. EDUCAÇÃO SEXUAL. Santo Ângelo. EdiURI, 2020. Acesso em 04/06/2023. Disponível em: https://educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/571103/1/EDUCA%C3%87%C3%83O%20SEXUAL.pdf
- Araújo ACF, Pereira BLR, Pereira CM, Meijerink CI, Consul CC, Mueller EV, et al. Cartilha de Educação em Sexualidade. UEPG-PROEX, 2022. Acesso em 04/06/2023. Disponível em: https://www2.uepg.br/proex/wp-content/uploads/sites/8/2022/11/Cartilha-Ed.-Sexual-LASF.pdf
- Wilkins NJ, Rasberry C, Liddon N, Szucs LE, Johns M, Leonard S, et al. Addressing HIV/sexually transmitted diseases and pregnancy prevention through schools: an approach for strengthening education, health services, and school environments that promote adolescent sexual health and well-being. J Adolesc Health. 2022;70(4):540-9. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2021.05.017
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista Contexto & Saúde

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Saúde, authors agree to the following terms:
The works are licensed under the Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0) license, which allows:
Share — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adapt — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, including commercial.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, with a link to the license and indication of any changes made.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that restrict the use permitted by the license.
Notes:
The license does not apply to elements in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all rights necessary for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been published or simultaneously submitted to another journal with the same objective will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes, without any promotional association by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from September 2025): Authors retain copyright over their article and grant Revista Contexto & Saúde the right of first publication.