INTRODUZINDO O CONCEITO DE AVALIAÇÃO POR RUBRICAS POR INTERMÉDIO DE OFICINAS: ANÁLISE DE UMA EXPERIÊNCIA PILOTO
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.113.54-73Keywords:
Avaliação. Desempenho. Rubricas. Formação Inicial.Abstract
This article searches to describe the experience of a workshop aimed at qualifying the assessment of academic performance through the use of rubrics (BROOKHART, 2013; FRANCIS, 2018; HOWELL, 2014), held with students of the Undergraduate Degree in Mathematics of a public university in the interior of Rio Grande do Sul. The relevance of the theme is due to the fact that initial training, in general, dispenses with few opportunities for futures teachers, throughout their undergraduate courses, to reflect and appropriate themselves about the meanings produced by the assessment in the teaching contexts. Thus, the production of alternative and complementary spaces to the regular classroom, such as those promoted through workshops, can contribute to expand the experiences of undergraduates regarding the ability to become more qualified evaluators in the exercise of their immediate roles (as students, through self-assessment or peer co-evaluation) or future (as teachers). The results of the pilot workshop experience point to the need to expand collective opportunities for discussion about assessment practices, as well as to instrumentalize futures teachers with theoretically oriented tools, with a view to procedures linked to the assessment, such as the example of the assessment via the use of rubrics.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).