ESTADO DA ARTE: A INTEGRAÇÃO CURRICULAR NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DOS INSTITUTOS FEDERAIS

Authors

  • Lílian Gobbi Dutra Medeiros Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro - IFTM Campus Ituiutaba; Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - IFGoiano Campus Morrinhos
  • Márcia de Souza Oliveira Paes Leme Alberto Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro - IFTM Campus Ituiutaba; Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - IFGoiano Campus Morrinhos http://orcid.org/0000-0003-4666-6732
  • Léia Adriana da Silva Santiago Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - IFGoiano Campus Morrinhos http://orcid.org/0000-0002-6057-6808

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.112.29-44

Keywords:

Curricular integration. Integrated high school. Federal Institutes.

Abstract

This paper is the result of a qualitative state-of-the-art research, which aimed to search for theses and dissertations that dealt with the curricular integration in the Federal Institutes (FIs), focusing on integrated high school (IHS). A search at the Digital Library of Theses and Dissertations (DLTD) was conducted, which resulted in thirteen analyzed studies. In parallel, we elaborated the profile of these researchers, through a consultation on the Lattes platform. The research has shown that studies on curricular integration within the scope of the HIS of the FIs show the distancing of what is wanted for the IHS from what is done. It is possible to realize the concern with the theme, however the investigations do not point out practical suggestions for the materialization of the integrated curriculum.

 

Author Biographies

Márcia de Souza Oliveira Paes Leme Alberto, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Triângulo Mineiro - IFTM Campus Ituiutaba; Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - IFGoiano Campus Morrinhos

Graduada em Serviço Social pela Universidade Federal de Uberlândia. Experiência de estágio com adolescentes em cumprimento de Medidas Socioeducativas de Liberdade Assistida e Prestação de Serviço à Comunidade, atendidos pelo CREAS do município de Ituiutaba/MG. Conclusão do curso com a pesquisa intitulada: As Medidas Socioeducativas Aplicadas pelo CREAS em Ituiutaba/MG, na Perspectiva da Família e do Adolescente Autor de Ato Infracional. Voluntária desde 2004 em uma Instituição de Longa Permanência para Idosos do município de Ituiutaba; chefe escoteira/voluntária desde 2004 no Grupo Escoteiro Padre Anchieta; experiência profissional como professora de Informática, oficial judiciária, professora de ensino fundamental e, atualmente, servidora pública no Instituto Federal do Triângulo Mineiro, atuando na área da educação, setor de atendimento ao educando/psicossocial.

Léia Adriana da Silva Santiago, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Goiano - IFGoiano Campus Morrinhos

Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina, doutorado em Educação pela Universidade Federal do Paraná, com estágio pós-doutoral na Universidade Autônoma de Barcelona, Espanha, financiado pela Fundação CAPES.

Published

2020-09-09

How to Cite

Medeiros, L. G. D., Alberto, M. de S. O. P. L., & Santiago, L. A. da S. (2020). ESTADO DA ARTE: A INTEGRAÇÃO CURRICULAR NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO DOS INSTITUTOS FEDERAIS. Context and Education Journal, 35(112), 29–44. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.112.29-44

Issue

Section

Dossiê: Trabalho, Currículo Integrado e Educação