GEOGRAFIA, FOTOGRAFIA E A CONSTRUÇÃO DE CONCEITOS SOBRE O ESPAÇO URBANO:EXPERIÊNCIAS DESENVOLVIDAS NA DISCIPLINA DE FOTOGEOGRAFIA NOS CURSOS DE GEOGRAFIA DA UFPEL
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2020.112.397-411Keywords:
Photography, landscape, Geographical conceptsAbstract
Geography and photography have a long history together, and both share an interest in landscape. The wide range of resources currently available has made Photography an excellent working tool for Geographers and Geography Teachers. Nevertheless, these professionals have not always used Photography beyond its aesthetic aspects, exploring thematic and conceptual issues. This article aims to present the report of some experiences developed in the Photogeography discipline of the Geography courses of the University of Pelotas (UFPel), demonstrating how Photography has been used to teach some relevant geographic themes and concepts. Therefore, different proposals were made that encouraged the students to materialize in the photos some concepts and themes worked by Geography, especially Urban Geography. With the realization of these proposals, it was observed that the understanding of the technical complexity of certain procedures employed in the making of some photos leads to an appreciation of Photography as an artistic and communication medium, and that many students also discover the potential of Photography as a scientific instrument, seeing in everyday space some of the concepts often abstracts.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).