LUGAR QUE A ESCOLA OCUPA PARA ALUNOS DO ENSINO FUNDAMENTAL: MOTIVOS PARA SUA PERMANÊNCIA NESSE ESPAÇO
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.113.26-38Keywords:
Motivos de permanência na escola. Alunos do ensino fundamental. Jovens. Modernidade líquida.Abstract
Analyzing the context of liquid modernity, it is possible to observe that the school has been receiving an increasingly heterogeneous group of students, characterized by social, cultural, economic, political, ethnic and gender diversity. It is in this place marked by differences that young people spend part of their time, establish emotional bonds and share experiences, giving reasons for staying there. Considering that education is highlighted by many young people as a mean to overcome social boundaries, the aim of this article is to analyze the reasons, attributed by students who attend elementary school, for their permanence in school. The article is based on empirical research with a qualitative approach. Data collection took place using the Focus Group technique, and the analysis used the Discursive Textual Analysis methodology. The data revealed that the main incentives listed by young people about staying in school are good teachers and parents.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).