LUGAR QUE A ESCOLA OCUPA PARA ALUNOS DO ENSINO FUNDAMENTAL: MOTIVOS PARA SUA PERMANÊNCIA NESSE ESPAÇO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.113.26-38

Keywords:

Motivos de permanência na escola. Alunos do ensino fundamental. Jovens. Modernidade líquida.

Abstract

Analyzing the context of liquid modernity, it is possible to observe that the school has been receiving an increasingly heterogeneous group of students, characterized by social, cultural, economic, political, ethnic and gender diversity. It is in this place marked by differences that young people spend part of their time, establish emotional bonds and share experiences, giving reasons for staying there. Considering that education is highlighted by many young people as a mean to overcome social boundaries, the aim of this article is to analyze the reasons, attributed by students who attend elementary school, for their permanence in school. The article is based on empirical research with a qualitative approach. Data collection took place using the Focus Group technique, and the analysis used the Discursive Textual Analysis methodology. The data revealed that the main incentives listed by young people about staying in school are good teachers and parents.

Author Biographies

Maria Teresa Ceron Trevisol, Universidade do Oeste de Santa Catarina - UNOESC

Pós-doutorado em Psicologia e Ciências da Educação pela Universidade de Coimbra - Portugal. Doutorado em Psicologia, área de concentração: Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano, pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo-USP (2002). Docente da graduação e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade do Oeste de Santa Catarina-Unoesc, Campus de Joaçaba e de Chapecó.

Luci dos Santos Bernardi, Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI/FW

Possui Doutorado em Educação Científica e Tecnológica (2011) e Mestrado em Educação (2000) pela Universidade Federal de Santa Catarina, graduação em Matemática (1984) pela Universidade de Passo Fundo. Atualmente é professora permanente do Programa de Pós-Graduação stricto sensu em Educação da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões - URI/FW.

Published

2021-01-04

How to Cite

Tessaro, M., Trevisol, M. T. C., & Bernardi, L. dos S. (2021). LUGAR QUE A ESCOLA OCUPA PARA ALUNOS DO ENSINO FUNDAMENTAL: MOTIVOS PARA SUA PERMANÊNCIA NESSE ESPAÇO. Context and Education Journal, 36(113), 26–38. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2021.113.26-38