The condition of heritage education in the Snapchat age
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12166Keywords:
Educação Patrimonial, Tempo, Sociedade, EducaçãoAbstract
This essay assumes the Snapchat camera application as an allegory or figure of thought appropriate to characterize our time and, indeed, our relationship with time. From a conceptual study, inspired by Contemporary Sociological Theory, he examines the condition of heritage education in the “Snapchat era”. The argument presented seeks to address mainly two issues. How to think of cultural heritage when cultural contents are self-destructive? How to educate for the valuation of assets when the images produced last only 24 hours? From the analysis, it was found that in societies where individualization is in effect, there is a decline in organized collective memories; the expansion of museums and private collections, with no clear public purpose; the musealization of private collections and the decline of their national or integrating meanings. In the specific case of social actions that promote heritage guidelines, among them, heritage education tends to be in place for individualization or personalization of memories and cultural heritage.
References
ALDEIA. Os primeiros projetos e a história de Evan Spiegel, criador do Snapchat . Disponível em: https://aldeia.cc/empreendedorismo/historia-de-evan-spiegel-criador-do-Snapchat /. Acesso em: 13 nov. 2018.
ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
BAUMAN, Zygmunt. Tempos líquidos. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.
BECK, Ulrich. A reinvenção da política: rumo a uma teoria da modernização reflexiva. In:
BECK, Ulrich; GIDDENS, Anthony; LASH, Scott. Modernização reflexiva: política, tradição e estética na ordem social moderna. São Paulo: Editora Unesp, 1997. p. 11-71.
BECK, Ulrich. Viver a própria vida num mundo em fuga: individualização, globalização e política. In: HUTTON, Will; GIDDENS, Anthony. No limite da racionalidade: convivendo com o capitalismo global. Rio de Janeiro: Record, 2004. p. 235-248.
BECK, Ulrich. Sociedade de risco: rumo a uma nova modernidade. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2011.
CANCLINI, Néstor Garcia. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. 6. ed. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2006.
CANCLINI, Néstor Garcia. O patrimônio cultural e a construção imaginária do nacional. Revista do Patrimônio Histórico e Artístico Nacional, n. 23, p. 95-115, 1994.
CANDAU, Joel. Memória e identidade. São Paulo: Contexto, 2016.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. 18. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2017.
ELIAS, Norbert. Sobre o tempo. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.
FORD, Aníbal. La marca de la bestia: identificación, desigualdades e infoentretenimiento en la sociedad contemporánea. Buenos Aires: Editorial Norma, 1999.
LYON, David. Pós-modernidade. São Paulo: Paulus, 1998.
GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. São Paulo: Ed. Unesp, 1991.
GLOBO. G1. Conheça o fundador do Snapchat , app que destrói mensagens. Disponível em: http://g1.globo.com/tecnologia/noticia/2013/11/conheca-o-fundador-do-Snapchat -app-que-destroi-mensagens.html. Acesso em: 13 nov. 2018.
HARVEY, David. Condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 1992.
HOBSBAWN, Eric. Introdução: a invenção das tradições. In: HOBSBAWN, Eric; RANGER, Terence (org.). A invenção das tradições. 2. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2012. p. 7-26.
MEIOEMENSAGEM. Snapchat chega oficialmente ao Brasil. Disponível em: http://www.meioemensagem.com.br/home/midia/2016/10/24/Snapchat -chega-oficialmente-ao-brasil.html. Acesso em: 13 nov. 2018.
MORIN, Edgar. Cultura de massas do século XX: neurose e necrose. 11. ed. Rio de Janeiro: Forense, 2018.
POULOT, Dominique. Uma história do patrimônio no Ocidente. São Paulo: Estação Liberdade, 2009.
SCIFONI, Simone. Desafios para uma nova educação patrimonial. Teias, v. 18, n. 48, p. 5-16, 2017.
SILVA, Rodrigo Manoel Dias da. Narrativas identitárias e educação patrimonial no Brasil. Teias, v. 18, n. 48, p. 17-36, 2017.
SILVA, Rodrigo Manoel Dias da. Escolas, cidades e seus patrimônios: dinâmicas escolares de patrimonialização cultural. Educação e Pesquisa, v. 44, p. 1-18, 2018.
TECMUNDO. Snapchat : tudo que você precisa saber para usar o app do momento. Disponível em: https://www.tecmundo.com.br/redes-sociais/102784-Snapchat -tudo-voce-precisa-saber-usar-app-momento.htm. Acesso em: 13 nov. 2018.
TOURAINE, Alain. Pensar de outro modo. Lisboa: Instituto Piaget, 2007.
WILLIAMS, Raymond. Marxismo y literatura. Barcelona: Península, 1980.
YÚDICE, George. A conveniência da cultura: usos da cultura na era global. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
By publishing in Revista Contexto & Educação, authors agree to the following terms:
All works are published under the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows:
Sharing — to copy and redistribute the material in any medium or format;
Adaptation — to remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
These permissions are irrevocable, provided that the following terms are respected:
Attribution — authors must be properly credited, a link to the license must be provided, and any changes made must be indicated.
No additional restrictions — no legal or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the license permits.
Notices:
The license does not apply to elements that are in the public domain or covered by legal exceptions.
The license does not grant all necessary rights for specific uses (e.g., image rights, privacy, or moral rights).
The journal is not responsible for the opinions expressed in the articles, which are the sole responsibility of the authors. The Editor, with the support of the Editorial Board, reserves the right to suggest or request modifications when necessary.
Only original scientific articles presenting research results of interest that have not been previously published or simultaneously submitted to another journal with the same purpose will be accepted.
Mentions of trademarks or specific products are intended solely for identification purposes and do not imply any promotional relationship by the authors or the journal.
License Agreement (for articles published from October 2025): Authors retain the copyright to their article and grant Revista Contexto & Educação the right of first publication.