Continuing Training: Teaching perceptions on Contributions to Continuous Formative Processes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.118.12396

Keywords:

Formação continuada, Prática docente, Interdisciplinaridade, Trabalho Coletivo

Abstract

This study analyzed the perception of teachers about the contributions of continuous training processes in their pedagogical practices, in a state school in Santa Maria - RS. A group of researchers has been part of the institution since 2011, in which it carries out continuous training processes, starting from different themes according to the school demand. When analyzing this process together, 20 representatives of the faculty were present in a semi-structured interview, which included questions about the training processes and their pedagogical practices. To assess the responses, Content Analysis was used, with categories emerging according to the frequency of what was exposed by the teachers. The results demonstrated substantial changes in pedagogical practices, as they enabled the articulation of collective work through dialogicity, interdisciplinarity and joint planning, resulting in a reflective pedagogical practice, and also a greater involvement of students in the proposals developed. Above all, there was the contextualization of significant situations related to the community with specific knowledge, as well as being approached and worked on in the training. Finally, it was observed that the commitment of the research group, together with the teachers, favored the use of new proposals and methodological strategies, as well as the consolidation of the school-university relationship over the years.

Author Biographies

Carolina Braz Carlan Rodrigues, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde. Licenciada em Educação Física. Especialista em Treinamento, Musculação e Atividade Física. Mestra em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde. Integrante do Grupo de Estudos em Nutrição, Saúde e Qualidade de Vida da Universidade Federal de Santa Maria.

Karla Mendonça Menezes, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Educação em Ciências: Química da vida e Saúde. Mestra em Educação Física. Especialista em Atividade Física e Saúde. Integrante do ​​Grupo de Estudos em Nutrição, Saúde e Qualidade de Vida - GENSQ (UFSM) e do Grupo de Estudos e Pesquisa em Promoção e Educação em Saúde - GEPPES (UNIPAMPA)

​​

Vanessa Candito, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Licenciada em Ciências Biológicas. Especialista em Educação Ambiental e Conservação da Biodiversidade. Atuou como docente na rede pública municipal. Atualmente é mestranda no PPG em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Integrante do Grupo de Estudos em Nutrição, Saúde e Qualidade de Vida da Universidade Federal de Santa Maria

Published

2022-07-18

How to Cite

Braz Carlan Rodrigues, C., Mendonça Menezes, K., & Candito, V. (2022). Continuing Training: Teaching perceptions on Contributions to Continuous Formative Processes. Context and Education Journal, 37(118), e12396. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.118.12396