Rhetorical analysis of the phenomenon of seasons of the year in school book: a comparative study through social representations
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2023.120.12515Keywords:
Astronomia, Concepções Alternativas, Senso ComumAbstract
The aim of this study was to investigate whether the Social Representations regarding the phenomenon of the seasons of the year, shared by students graduating from Elementary School, result from the rhetoric used in textbooks adopted by the educational institution. The investigation was developed from the exploration of textbooks, used by subjects who share this social representation, during their school career in Elementary School. The rhetorical analysis of textbooks shows evidence that the arguments listed by the authors are not enough to persuade their readers, in a manner consistent with the learning expectations of the Education Curriculum Guidelines, the official education document that guided the preparation of the works. However, the comparative study shows divergence between the social representations shared by these students and the existing content in textbooks, regarding the astronomical in question. This result is consistent with the basic foundations for the construction of learning, in a constructivist perspective. After all, if an instructional material will not provide conditions for associating new information with the student's idiosyncratic knowledge, there will be no learning.
References
ALMEIDA JUNIOR, E. R. B.; MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. O. O conhecimento de senso comum e o professor de ciências: reflexões à luz da teoria das representações sociais. In: SHIGUNOV NETO, A. et al. (org.). A Formação de Professores de Física em discussão: passado, presente e perspectivas. Itapetininga: Edições Hipótese, 2020.
ALMEIDA JUNIOR, E. R. B. Um estudo sobre as representações sociais de alunos concluintes do ensino fundamental sobre as estações do ano. 2020. 94 f. Dissertação (mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática) - Universidade Estadual de Maringá, 2020, Maringá, PR.
MARTÍNEZ, M. B. et al. Las analogías como estrategia didáctica en la enseñanza de la físcia y de la química. In: Investigación e innovación en la enseñanza de las ciencias. Diego Marín DM, 1998. p. 29-35.
BATISTA, M. C., FONTES, A. S., PEREIRA, R. F. Ensino de astronomia: o problema da órbita da Terra. Arquivos do Museu Dinâmico Interdisciplinar, v. 21, n. 3, p. 155- 165, 2017.
CANALLE, J. B. G. Explicando astronomia básica com uma bola de isopor. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 16, n. 3, p. 314-331, 1999.
CANALLE, João Batista Garcia. O problema do ensino da órbita da Terra. Física na Escola, v. 4, n. 2, p. 12-16, 2003.
CANIATO, Rodolpho. Com ciência na educação: ideário e prática de uma alternativa brasileira para o ensino da ciência. Papirus Editora, 1987.
CARRILHO, Manuel Maria; SÀÁGUA, João. Epistemologia: posições e críticas. 1991.
CORRÊA, Márcia Lima; MEGGIOLARO, Graciela Paz; REIS, Ana Queli Mafalda. Abordagem do conteúdo de frações a partir do Programa Nacional do Livro Didático. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, v. 10, n. 6, p. 21-38, 2019.
GERHARDT, T. E.. SILVEIRA, D. T.. Métodos de pesquisa. Plageder, 2009
GEWANDSZNAJDER, F.. Projeto Teláris: Ciências. Ensino Fundamental, v. 2, n. 2, 2012a.
GEWANDSZNAJDER, F.. Projeto Teláris: Ciências. Ensino Fundamental, v. 2, n. 2, 2012b.
LANGHI, R. Ideias de senso comum em Astronomia. 7º Encontro Nacional de Astronomia (ENAST), 2004.
LANGHI, R; NARDI, R.. Ensino de astronomia: erros conceituais mais comuns presentes em livros didáticos de Ciências. Cad. Bras. Ens. Fís., v.24, n.1: p.87-111, 2007.
LANGHI, R; NARDI, R.. Justificativas para o ensino de Astronomia: o que dizem os pesquisadores brasileiros? RBPEC, n.3, p. 41-59, 2014.
LEACH, J. (2002). Análise retórica. In.: M. Bauer & G. Gaskell (Eds.). Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som: um manual prático (pp. 207-226). Petrópolis, RJ: Vozes.
LIMA NETO, G. B. Astronomia de posição. 167 p. Notas de Aula, 2019.
PARANÁ, SECRETARIA DE ESTADO DA EDUCAÇÃO DO PARANÁ. Diretrizes Curriculares da Educação Básica Física. 2008.
PERELMAN, C., OLBRECHTS-TYTECA, L.; C., Fábio Olhôa. Tratado da argumentação: a nova retórica. Martins Fontes, 1996.
REBOUL, Olivier. Introdução à retórica. Martins Fontes, 1998.
VEDOVATE, Fernando Carlo. Projeto Araribá: Geografia. Orgs. Editora Moderna. 3ª Ed.: São Paulo-SP, 6º Ano, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).