Global Citizenship Education: Critiques and Challenges
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.118.12576Keywords:
Educação para a Cidadania, Cidadania Global, ECGAbstract
This article addresses the subject of Global Citizenship Education (GCE) as a pedagogical approach. To this end, it analyzes the evolution of the concept of citizenship from Anvient Greece to the integration of civil, political and social rights in the contemporary age, as well as presents different understandings on the phenomenon of globalization, entering into the debate about the concept of global citizenship and its premises. It analysis the critiques posed to GCE by researchers in education regarding its conceptual approach and applicability, especially in the field of teacher education. It addresses the model of GCE proposed by UNESCO and the legal framework for curriculum in teacher training in Brazil. Based on the main criticisms in the field of GCE, this article assesses the challenges to build itself as a critical and progressive pedagogical approach, far from a redemptive or consumerist model of education.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).