“Be Careful, Don't Fly Too Close to the Sun”: Considerations For Working Life Project With Brazilian Youth
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.118.12703Keywords:
Projeto de vida, subjetividades, juventudes, psicologia educacionalAbstract
The New High School institutes the Life Project as a mandatory part of the school curriculum, through workshops or classes where educators and young people debate about professional, social, physical and emotional issues based on reflection on decision-making and problem solving. Working Life Project demands taking into account the notions of possibilities for each individual, who is unique and permeated by the place they occupy in society, and which must be analyzed by the professor in their practice. From the referential expansion of the concepts of adolescence, youth and the production of subjectivity, the intervention research is presented through the practices of Vocational Analysis, carried out in the extension project “Building a process of choices even when 'choosing' is not a available verb”, as an ethical and political way of working the Life Project, necessarily considering the plurality of intersectional possibilities and strengths of youth, encompassing race, class, gender, sexuality, territories. It is concluded that, from the reports brought, all life is made up of multiple factors that need to be listened to by the contemporary school - and not trying to adapt different ways of being young to unreal or intangible life projects for certain classes and ways of being.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).