Youth Students and Digital Culture: Biocultural, Social and Economic Aspects

Authors

DOI:

https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.118.12764

Keywords:

Youth. Education and High School. Digital culture. Socioeconomic profile.

Abstract

Society has been changed dramatically by new practices linked to the digital world, including the sphere of education and especially youth. In this context of changes, there is a pressing need to produce and update knowledge about youth identities and cultures. So, this article, the result of quantitative research, with 806 questionnaires applied to students in public high schools from the city of Uberlândia, Minas Gerais (Brazil), presents some socio-digital behaviors of these young people, permeated by biocultural, social and economic aspects, such as age, sex, ethnicity, religion, region, work and family income. Among its results, we highlight the fact that there is no univocal profile of young people from Uberlandia in public high school, but rather different profiles that depend on multiple socioeconomic factors that, in turn, influence and are influenced by their own digital culture. Our research shows that it is possible to understand, simultaneously, global youth, connected to the remote world, and a local one, from the digital uses of young brazilians, mineiros and uberlandenses who attend public schools and whose digital culture is deeply marked by the intersection of economic, spatial, religious and ethnic dimensions.

Author Biographies

Marili Peres Junqueira, Universidade Federal de Uberlândia

Marili Peres Junqueira é docente associada do Instituto de Ciências Sociais (Incis) e ao Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais (PPGCS) da Universidade de Federal de Uberlândia (UFU). Possui doutorado em Sociologia (2004), mestrado em Sociologia (1998) e graduação em Letras (Português-Italiano-1995), todos pela UNESP-Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Araraquara/SP). Participou do Programa de Pesquisador de Pós-Doutorado (PPPD), junto ao Núcleo de Estudos de População “Elza Berquó” (Nepo)/ Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), Pós-Doutorado em Estudos de População (2020). Atua principalmente com Imigração, Sociologia Urbana e Ensino de Sociologia. Foi coordenadora do subprojeto de Ciências Sociais do PIBID/UFU/CAPES (2011 e 2018), e do subprojeto Sociologia da Residência Pedagógica UFU/CAPES (2018-2020). http://lattes.cnpq.br/5948736445694004. https://orcid.org/0000-0003-1406-8113. marili.junqueira@gmail.com

Ana Claudia Moreira Cardoso

Ana Claudia Moreira Cardoso é doutora em Sociologia pela Universidade de São Paulo em co-tutela com a Universidade Paris 8 (2007). Mestre em Ciência Política (1998) e graduada em Ciências Sociais (1992) ambos pela Universidade de São Paulo. Realizou pesquisa de pós-doutorado em Sociologia na Universidade de Brasília (2011) e no Centre de Recherche Sociologiques e Politiques de Paris - França (2013). Foi professora adjunta da Escola DIEESE de Ciências do Trabalho (2013-1016) e professora visitante na Pós-Graduação do Instituto de Ciências Humanas da Universidade Federal de Juiz de Fora (2018-2020). Realizou estágio de pesquisas no European Trade Union Institute - ETUI, Bruxelas (2017). Tem experiência na área de Sociologia e Ciência Política, atuando principalmente nos seguintes temas: desenvolvimento, trabalho, desigualdade, movimento sindical, tempo de trabalho e de não trabalho, organização e gestão do trabalho, saúde do trabalhador e riscos psicossociais, trabalho digital, sociedade digital, produção de conhecimento, educação de adultos e metodologia de ensino. http://lattes.cnpq.br/3898149422199355. https://orcid.org/0000-0003-3279-9411. anacmc2@hotmail.com

Cristiane Aparecida Fernandes da Silva, Universidade Federal de Uberlândia

Cristiane Fernandes da Silva é docente associada do Instituto de Ciências Sociais (Incis) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU). Possui doutorado (2007) e mestrado (2002) em Sociologia e graduação em Ciências Sociais (1999) pela Universidade de São Paulo. Desenvolveu um programa de estágio de doutorado pela Universidade de Provença, na França (2005-2006). Atualmente, é pesquisadora colaboradora em nível de pós-doutorado no Museu Paulista da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia do Trabalho, da Arte e da Cultura, atuando principalmente nos seguintes temas: trabalhador, subjetividade, cultura, artesanato, arte, identidade, valor, juventude. http://lattes.cnpq.br/8911115844059985. https://orcid.org/0000-0002-9704-4717. cristafs@alumni.usp.br

Published

2022-07-18

How to Cite

Junqueira, M. P., Cardoso, A. C. M., & Silva, C. A. F. da. (2022). Youth Students and Digital Culture: Biocultural, Social and Economic Aspects. Context and Education Journal, 37(118), e12764. https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.118.12764