O ESTRESSE OCUPACIONAL DOCENTE E SUAS CONSEQUÊNCIAS À SAÚDE
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.117.12872Keywords:
Occupational Stress, Teachers, EducationAbstract
Teachers play an essential role in the social context. The teacher's vocation, however, have being changing in the contemporary world, with exaggerated attributions and tasks that are not typical of their profession. This study aims to understand the perception of teachers, who works in public and private schools, about occupational stress and their consequences to health. The research is exploratory-descriptive, with a qualitative approach. Participated in this study, ten professors, from public and private institutions, from a city in Rio Grande do Sul/Brazil. The selection was informal, according to inclusion and exclusion criteria, using the snowball technique. The date collection happened in March 2020. The answers were fully transcribed and analyzed using Minayo's theme. The reports were divided into a category, called “Occupational Stress in Teaching”, and into four subcategories: High Level of Professional Performance; Parent-School-Students Relationship; Fellow Teachers; Health harm. With this study, the importance of a promotion and prevention within the school environment, as a way to reduce health problems, is clear. Therefore, further studies are needed on preventive aspects of the teacher’s health, focused on strategies within the school environment.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).