PAULO FREIRE AND THE DIALOGUE:
DOI:
https://doi.org/10.21527/2179-1309.2022.117.12882Keywords:
Dialogue. Education. Health. Humanization.Abstract
This study tries to understand the human relations in the reception and care processes in school education and public health to analyze the various interfaces of the human person, considering him to be a multidimensional being. Relationships are established by and for humans, and this aspect needs to be taken into account in a contextualized way, favoring perspectives of impulse and orientation for the construction of humanizing practices. The methodological approach consists of a qualitative study and uses content analysis on two works by Paulo Freire (Pedagogia do oprimido e Educação e mudança), constituting a corpus of analysis organized according to the a priori categories: school education and health public. The study focuses on the gains achieved by a group of balsenses who, through a project carried out in a municipal school in the rural area, with a view to preserving the environment in partnership with health professionals, brought pedagogical guidelines together with awareness activities together to health care about the difficulties of dealing with the waste produced, highlighting dialogue as a method and strategy for better living and healthier life. Outlines results of a reflection that, based on humanizing pedagogy, gives dignity to the subjects and favors the construction of principles and the cultivation of values that trigger other understandings that promote movements to overcome dehumanizing models.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Contexto & Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).